Audi Brussels: toekomst van de fabriek in Vorst opnieuw bedreigd

Het Duitse Automobilwoche beweert dat de Brusselse Audi-fabriek mogelijk haar deuren moet sluiten.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 05 februari 2024
  • Sector

Het zakelijk dagblad De Tijd, op basis van informatie die is verspreid door het Duitse magazine Automobilwoche en door nieuwsagentschap Reuters, brengt het nieuws naar buiten dat Audi bezig is met een wereldwijde reorganisatie van zijn productienetwerk. En daar zou de Brusselse fabriek in Vorst het slachtoffer van kunnen worden. De productie van de elektrische SUV Q8 e-tron zou namelijk naar China en Mexico worden verplaatst in 2027, waardoor Audi Brussels geen model meer zou overhebben om te assembleren.

Dit baart de werknemers en vakbonden zorgen. Ronny Liedts, vakbondsafgevaardigde voor ACV-CSC, laat weten dat de productievolumes nu al in een dalende lijn zitten, als gevolg van een dalende verkoop van het model. Bovendien liggen de productielijnen de komende twee weken stil door een "gebrek aan onderdelen".

"We zitten samen met de directie om te zien hoe we de fabriek de komende jaren gaan organiseren. De vraag is wat er zal gebeuren vanaf 2027. Het is duidelijk dat er nu te veel personeel is", aldus Liedts. De afgevaardigde maakt zich vooral zorgen over de ongeveer 500 interimwerknemers van Audi Brussels. In totaal werken er bijna 3.000 mensen in de fabriek, nog zonder de vele onderaannemers meegerekend.

Eind vorig jaar liepen de spanningen al hoog op in Vorst nadat de directie had aangekondigd dat de productie van de Q4 in België dan toch niet doorging. De komst van dit model zou nog jarenlange activiteit mogelijk hebben gemaakt in de fabriek. Maar ook de verkoop van de Q4 stagneert. En omdat de verwachte verkoopvolumes niet worden gehaald, volstaat de Duitse fabriek van Zwickau - die het model reeds produceert - om aan de huidige vraag te voldoen.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Audi AG.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km