Audi S3 facelift: 333 pk!

Na de brave A3 is het aan de Audi S3 om opgefrist te worden. Een facelift die niet alleen een vernieuwd design met zich meebrengt, maar ook meer vermogen en tal van kleine aanpassingen om het rijden nog leuker te maken!

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 09 april 2024
  • Lancering

Het lijkt wel een spelletje ‘zoek de 7 verschillen’, maar de Audi A3 heeft wel degelijk een facelift gekregen, met naast een vernieuwd snoetje ook een nieuwe koetswerkvariant in de vorm van de A3 Allstreet. Maar wie A zegt, moet... S zeggen – toch als je over Audi spreekt. De facelift van de sportieve S3 is namelijk ook net onthuld. De uiterlijke aanpassingen zijn opnieuw vrij subtiel; Audi spreekt over een nieuwe structuur voor de Singleframe-grille, een splitter met twee verticale elementen en een nieuwe achterbumper. Daar prijken nog steeds vier uitlaatpijpen, optioneel vervaardigd uit Titanium dankzij Akrapovic, wat een vollere sound moet opleveren.

Meer personalisatie voor de Audi S3 2024

Net als bij de andere recente modellen van Audi, kan je met de nieuwe S3 voor 2024 ook de lichtsignatuur personaliseren via het infotainmentsysteem, met vier opties om uit te kiezen. Het infotainment zelf heeft ook een upgrade gekregen en maakt het nu mogelijk om externe apps rechtstreeks te installeren, zonder dat je via je smartphone moet gaan. Verder zien we de nieuwe, supercompacte automaatpook, een nieuw design voor de ventilatieroosters en een uitgebreide sfeerverlichting.

23 pk extra

Maar het sappigste nieuws is natuurlijk onder de motorkap te vinden. Daar heeft Audi de 2.0 TFSI nog net dat beetje meer gekieteld tot 245 kW (333 pk) en 420 Nm, een winst van 23 pk en 20 Nm vergeleken met het pre-faceliftexemplaar – en niet toevallig exact evenveel als de Volkswagen Golf R 20 Years, waarmee de S3 zijn motor deelt. De sprint van 0 tot 100 km/u duurt daarmee nog maar 4,7 seconden, met een begrensde topsnelheid van 250 km/u. 

Betere respons

Verder heeft Audi werk gestoken in een snellere respons. De S-tronic-automaat schakelt nu twee keer sneller en laat nu ook wat meer toeren toe in de gewone D-modus. De turbo wordt daarnaast op stoom gehouden bij lagere snelheden en onder gedeeltelijke belasting om hernemingen vlotter te maken. En kies je voor de Dynamic Plus-modus, dan stijgt het stationaire toerental naar 1.300 tpm om harder te kunnen optrekken vanuit stilstand. Tenslotte, naast enkele aanpassingen aan de remmen en de ophanging, neemt de S3 de torque splitter van de RS3 over, wat voor een betere koppelverdeling naar de achteras zorgt en meer overstuur mogelijk maakt.

De Audi S3 facelift voor 2024 blijft beschikbaar als Sportback en als sedan, en is later in het tweede kwartaal van 2024 te bestellen. 

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Audi A3? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Audi A3-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km