Renault
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
De ZZ632/1000 heeft een cilinderinhoud van 10,3 liter en ontwikkelt meer dan 1.000 pk… zonder turbo of compressor.
Downsizing, elektrisch rijden, hybrides,… Als al die termen je buikpijn bezorgen omdat je verzot bent op een ouderwetse, dikke achtcilinder, dan heeft Chevrolet een echt cadeau voor je klaar: de nieuwe ZZ632/1000 Crate Engine. De benzinemotor wordt niet in een bepaald model geleverd maar wel ‘los’ verkocht voor hobbyisten die een eigen drag racer of ander gemotoriseerd monster willen bouwen.
Want monsters zullen het sowieso worden, de voertuigen die met deze motor worden uitgerust: de naam ZZ632 verwijst naar de cilinderinhoud in ‘cubic inches’ en die maat komt overeen met 10,3 liter. Hoewel het blok atmosferisch is, ontwikkelt het toch een specifiek vermogen van 100 pk/liter: 1.004 pk braakt hij uit, terwijl het koppel bij 5.600 o/m piekt op 1.188 Nm. Die duizelingwekkende cijfers haalt het blok zonder turbo’s, compressor of 48V-mildhybride hulpmiddelen.
Ga er dus maar van uit dat een aantal tuners hun uiterste best zullen doen om nog veel, veel meer kracht uit de achtcilinder te halen. Temeer omdat zowat heel de motor in gietijzer of gesmeed staal is gemaakt, zodat hij tegen immense krachten bestand moet zijn. Zo werd een prototype van de motor op de rollenbank blootgesteld aan het equivalent van meer dan 200 bliksemstarts op een dragstrip zonder stuk te gaan.
De ZZ632/1000 komt begin 2022 op de markt in de Verenigde Staten, maar een prijskaartje kleeft er (nog) niet op…
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!