De 5 geheimen van de Ferrari 250 GTO, de duurste auto ter wereld

Dit is niet meer of niet minder dan de duurste auto ter wereld. Zijn adembenemende palmares, zijn betoverende lijnenspel en zijn uniek klinkende en krachtige motor maken er een icoon van. Wedden dat we je nog iets kunnen bijleren over dit legendarische model?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 26 juni 2020
  • Divers

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PK, Fiat Nuova 500, Mini Classic, VW Golf en Porsche 911 zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Ferrari 250 GTO.

1.      Ruzie tijdens de ontwikkeling

De 5 geheimen van de Ferrari 250 GTO, de duurste auto ter wereld

Aan het begin van de jaren 1960 koos Ferrari voor een evolutie van zijn 250 GT SWB. Met hun korte chassis waren deze machines wendbaar, maar bij hoge snelheden werden ze onstabiel. In 1961 gingen Giotto Bizzarrini en andere ingenieurs hard in conflict met Enzo Ferrari. Ze verlieten Maranello met slaande deuren en ‘Il Commendatore’ vertrouwde de afstelling van zijn kindje toe aan Mauro Forghieri en Sergio Scaglietti. Het resultaat is dus te danken aan verschillende ingenieursteams, een zeldzaamheid bij Ferrari.

2.      Bejubelde maar betwistbare homologatie

Om zijn racewagen te kunnen homologeren moest hij er normaalgezien 100 van maken, maar dat zag Ferrari hij helemaal niet zitten. Daarom stelde hij zijn nieuwe auto voor als een evolutie van de 250 SWB. De pers en zijn rivalen trapten niet in het bedrog, maar Enzo had het slim gespeeld: hij heeft de homologatie stapsgewijs uitgevoerd en heeft elk nieuw onderdeel apart laten keuren. Zijn list werkte en bij wijze van ultieme middenvinger noemde Ferrari het model Gran Turismo Omologato, voor “gehomologeerde” Gran Turismo… Hij zou er slechts 36 exemplaren van maken.

De 5 geheimen van de Ferrari 250 GTO, de duurste auto ter wereld

3.      Het eerste exemplaar is door een Belg gecrasht

De Belgische coureur Willy Mairesse moest de testritten uitvoeren en had een ongeval met een van de eerste exemplaren. Het wispelturige weggedrag van deze eerste exemplaren werd daarna gecorrigeerd door Mauro Forghieri.

4.      Eerst was hij niets waard en later werd hij steeds weer gekopieerd

Aan het begin van de jaren 1970 was een 250 GTO zo goed als niets meer waard. Het was een voorbijgestreefde racewagen. Vaak duikt het verhaal weer op van een exemplaar dat in een weide was gedumpt in de Verenigde Staten. Tegen het eind van de jaren ’80 blaast de Ferrari-zeepbel op en schiet de waarde van het model door het plafond. Meerdere oplichters probeerden daarom nagenoeg perfecte replica’s te bouwen om ze als authentieke modellen te verkopen. In 1996 werd een Brit trouwens voor het gerecht gedaagd wegens verzekeringsfraude.

De 5 geheimen van de Ferrari 250 GTO, de duurste auto ter wereld

5.      Beroemde eigenaars

Met meer dan 40 miljoen euro per exemplaar ligt deze auto natuurlijk niet binnen iedereen zijn bereik. De lijst met beroemde eigenaars is duizelingwekkend: Ralph Lauren, Nick Mason (drummer van Pink Floyd), de CEO’s van Walmart en van Samsung (Samuel Robson en Lee Kun-hee), Nicolas Cage,… Er wordt zelfs gefluisterd dat er in de jaren ’90 een Japanner was met vier exemplaren.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km