De 5 geheimen van de Fiat 500

De ‘klassieke’ 500, een micro-autootje van minder dan 3 meter lang, was zo legendarisch dat Fiat vandaag nog steeds op de succesgolf van dat model kan surfen met zijn huidige moderne interpretatie ervan. Hier zijn 5 geheimen over deze mythe op 4 wielen.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 27 mei 2020
  • Divers

1.     Zeg niet 500 maar nuova 500

De 5 geheimen van de Fiat 500

De eerste Fiat 500 was ook een populaire auto, maar hij werd gemaakt van 1936 tot 1955. Om hem te onderscheiden van die laatste werd zijn opvolger van 1957 “nuova 500” gedoopt, wat Italiaans is voor “nieuwe 500”.

2.     Rivaal voor scooters

Het Italië van na de oorlog verplaatste zich hoofdzakelijk op twee wielen. Het succes van de scooter stimuleerde de geniale ingenieur Dante Giacosa tot het bedenken van een auto die even weinig onderhoud vergde als die tweewielers, maar die wel meer gebruiksmogelijkheden bood.

3.     In het begin was het een flop

De 5 geheimen van de Fiat 500

De eerste 500 was te basic en daardoor geen succes. In zijn wil om te rivaliseren met de brommer had Fiat een auto bedacht die te eenvoudig was, zonder achterbank en met slechts 13 pk. De Italianen herpakten zich echter heel snel, eerst met meer vermogen en nadien met een achterbank.

4.     Er waren onwaarschijnlijk veel varianten

De 5 geheimen van de Fiat 500

Je kent ongetwijfeld de sportieve Abarth-afgeleiden, maar de kleine 500 was er ook als Giardiniera (break), cabrio “Gamine Vignale” of strandwagen “Jolly” en werd onder licentie gebouwd door andere constructeurs. Een daarvan was het Oostenrijkse Steyr, dat de tweecilinder in lijn verving door een tweecilinderboxer met veel meer vermogen. De Fiat 500 diende verder ook als basis voor talrijke afgeleiden die werden bedacht door onafhankelijke koetswerkbouwers.

5.     De topversie schopt het tot… 38 pk

De 5 geheimen van de Fiat 500

De Abarth 695 SS was de krachtigste versie van de nuova 500. Carlo Abarth haalde alles uit de kast voor deze variant: de motor werd vergroot tot 690 cc, de nokkenas was nieuw, de uitlaat open, er zat een dikke carburator op en de compressieverhouding ging de hoogte in. Al die aanpassingen stuwden de tweecilinder naar een duizelingwekkende 38 pk en een topsnelheid van 140 km/u. Vandaag vechten verzamelaars voor een exemplaar.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km