Brussel: verbod op Euro 5-diesels niet meer zeker

Op minder dan een jaar van het verbod op Euro 5-dieselwagens in de hoofdstad, keert de PS terug op zijn beslissing.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 15 april 2024
  • Wetgeving

De politiek lijkt het moeilijk te hebben om zich aan de zelf opgelegde deadlines te houden. Het nieuwste twijfelpunt: het verkeersverbod voor Euro 5-dieselwagens binnen de LEZ in Brussel vanaf januari 2025. Twee maanden voor de gewestelijke verkiezingen stelt de PS de lage-emissiezone, die de 19 gemeenten van het Brussels Gewest omvat, in vraag. Dat blijkt uit een artikel van La Dernière Heure.

Ter herinnering: op 1 januari 2025 staat er opnieuw een verstrenging van de LEZ op stapel. Vanaf die datum zullen Euro 5-dieselwagens ingeschreven voor 1 september 2015 en benzinewagens met Euronorm 2 van voor 1 januari 2001 niet meer toegelaten zijn in het Brusselse verkeer. Nu die deadline snel nadert, is mobiliteitsvereniging Touring naar buiten getreden met keiharde cijfers in een poging om het verbod op Euro 5-diesels af te remmen: "In de context van een al kwetsbare Brusselse economie, is het weren van meer dan 850.000 wagens uit de hoofdstad geen haalbare oplossing", aldus Touring. De organisatie wijst ook op een gebrek aan consistentie op milieuvlak van de Brusselse regering met deze maatregel. Hoewel modernere wagens minder vervuilend zijn, waren Euro 5-diesels al uitgerust met roetfilters. Bovendien zou de zeer korte levensduur van deze modellen de milieukosten van hun productie niet hebben kunnen compenseren.

Volgens Alain Maron, Brussels minister van Leefmilieu (Ecolo), is dit "een verkeerd signaal naar burgers en bedrijven die al hebben geïnvesteerd in de aanpassing aan de nieuwe regels", terwijl het verbod in de eerste plaats een volksgezondheidsmaatregel is. Leefmilieu Brussel wijst er van zijn kant op dat er uitzonderingen zijn, met name voor personen met beperkte mobiliteit, en ook ondersteunende maatregelen, zoals de Brussel'Air-premie, waarmee Brusselaars tot 1.010 subsidie kunnen krijgen in ruil voor het schrappen van een nummerplaat van een auto, op voorwaarde dat er in de plaats geen nieuwe auto wordt gekocht.

Het feit blijft dat deze neiging om de agenda in twijfel te trekken bijdraagt aan het ondermijnen van de geloofwaardigheid van de regerende politici, des te meer wanneer partijen die samen zetelen twisten om een maatregel die ze samen hebben aangenomen. Burgers moeten soms enorme kosten dragen om te voldoen aan wetgeving die hen wordt opgelegd, bijvoorbeeld door een nieuwe auto te kopen die conform is met de uitstootregels. Diezelfde burgers zouden zich dus terecht bedrogen kunnen voelen als blijkt dat hun investering voor niets is geweest...

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: unsplash.com / Asif Bin Owais.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke uitvoering, motorisatie en opties moet je kiezen op de Renault Austral in 2024? Het maakt uiteindelijk weinig uit, we leggen uit waarom.

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km