Testen

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 11 april 2024
  • Mercedes-Benz
3,5
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Binnenruimte
  • Balans comfort/dynamiek
  • Zuinige motoren
  • Hoge prijzen
  • Overactieve veiligheidssystemen
  • Aan het einde van zijn carrière

Geef toe: als je aan een Mercedes B-Klasse denkt, komen er niet meteen hebberige gevoelens in je op. Het imago van het model komt dan ook min of meer overeen met dat van het gemiddelde rusthuis, en het typische clienteel van het model helpt daar beslist niet mee. Mercedes beseft ook dat dit niet het meest sexy model is in het gamma, een opvolger moeten we dus niet verwachten – maar ook de A-Klasse, die door een veel jonger publiek wordt gekocht, wordt binnenkort geschrapt. Voor het te laat is, willen we nog een lans breken voor de B-Klasse, misschien wel het meest interessante compacte model van het Duitse huis met de ster. We leggen uit waarom.

Derde keer, goede keer

Qua design oogt de B-Klasse niet zo sportief als de andere berlines van het merk, en ook het stoere van de SUV’s ontbreekt. Maar we vinden wel dat deze derde generatie, die in 2019 werd gelanceerd en voor 2023 een facelift kreeg, het gat grotendeels heeft gedicht. Waar het vroeger echt nog een wat onhandig geproportioneerd autootje was, vinden we de B-Klasse nu een stuk eleganter geworden, met vloeiende lijnen en scherpe koplampen, die een iets modernere lichtsignatuur hebben gekregen met de facelift. Zeker met het AMG-pakket van onze testwagen vinden we de hoge hatchback strak voor de dag komen. 

Met een lengte van 4,42 m, een breedte van 1,80 m en een hoogte van 1,56 m is de B-Klasse trouwens (bijna) net zo lang en breed als de A-Klasse, maar hij is wel 12 cm hoger.

Veel ruimte, goed overzicht

Een verschil dat je merkt wanneer je aan boord klimt. De zitpositie van de Mercedes B-Klasse is iets hoger, maar ook de raampartijen strekken zich iets meer uit in de hoogte, waardoor je een zeer goed overzicht krijgt op de weg. Voor je neus krijg je het dubbele digitale display waarop het nieuwste MBUX-infotainmentsysteem draait, zonder touchpad op de middenconsole, maar gelukkig wel nog met aparte knoppen voor de klimaatcontrole. 

Ook het stuurwiel is vernieuwd, met nu aanraakgevoelige toetsen op de dubbele horizontale spaken. De meeste bedieningen heb je snel in de vingers, maar de schuifbeweging om het volume één tikje hoger te zetten vonden we te gevoelig. Gelukkig is er nog een wieltje op de middenconsole met een voelbare klik. Leuk aan de B-Klasse is dat je hem best luxueus kan aankleden, met bruin of grijsblauw leer en houten accenten. Net als een grote Mercedes!



Die extra ruimte in de hoogte heeft ook zijn voordelen voor de knieën. Dankzij de iets rechtere zitpositie kunnen langere volwassenen probleemloos achter elkaar zitten, wat best knap is voor een auto van dit formaat. Bovendien kan je de achterbank (optioneel) verschuiven, waardoor je kan kiezen tussen een grotere koffer of net meer beenruimte voor de passagiers. Maar met een volume van 445 tot 1.530 liter (405 liter voor de B 250 e PHEV) is er sowieso voldoende plek voor al je bagage.



Motoren Mercedes B-Klasse: benzine, diesel of plug-inhybride

Er zijn heel wat verschillende motoren te krijgen in de Mercedes B-Klasse, allemaal met een vorm van hybridisering (mild of plug-in). Een volledig elektrische B-Klasse is er niet. Op benzine begint het aanbod bij de B 180, een 1,3 liter-viercilinder van 100 kW (136 pk). Diezelfde motor zit ook in de B 200, maar dan opgevoerd tot 120 kW (163 pk). Vanaf de B 220 heb je een 2 liter-turbobenzine, 140 kW (190 pk) sterk, of zelfs 165 kW (224 pk) in de B 250. De twee krachtigste benzinemotoren hebben ook meteen recht op 4Matic-vierwielaandrijving. Een B-Klasse AMG is er niet, maar de vraag daarvoor lijkt ons ook quasi nihil. Al zouden we het best leuk vinden om te zien.

Op diesel is het simpel: je krijgt altijd een 2 liter-viercilinder turbodiesel, de 1.5 dCi van Renault wordt sinds enkele jaren niet meer gebruikt door Mercedes. In de B 180 d heb je 85 kW (116 pk) ter beschikking, 110 kW (150 pk) in de B 200 d en 140 kW (190 pk) in de B 220 d. Maar de B-Klasse deelt ook zijn plug-inhybride aandrijflijn met de technisch gerelateerde A-Klasse en CLA. Dat betekent een 1,3 liter-viercilinder turbobenzine van 120 kW (163 pk) gekoppeld aan een elektromotor van 80 kW (109 pk) voor een totaal van 160 kW (218 pk). Dankzij de batterij van 11,6 kWh (bruikbaar) kan je tot 73 km volledig elektrisch rijden, met daarnaast nog een benzinetank van 35 liter.

Rijplezier – echt waar!

Onderweg moet je al familie zijn van Max Verstappen om het verschil te voelen tussen een B-Klasse en een A-Klasse of CLA. Ook deze gezinsgerichte hatchback kan een uitstekende balans tussen comfort en dynamiek voorleggen, met een scherpe voortrein die snel reageert op inputs van het vrij directe stuur. De demping lijkt dan weer iets zachter afgesteld dan bij de andere compacte modellen van Mercedes, zonder dat het gepaard gaat met te veel koetswerkrol. Ja, er valt best wat lol te beleven achter het stuur van een B-Klasse, zeker als je voor een krachtigere motor hebt gekozen! 

Lol die af en toe echter grondig wordt verpest door de nerveuze veiligheidssystemen. De irritante snelheidswaarschuwing (die vaak de verkeerde limiet afleest!) kan je gelukkig met één tik uitschakelen. De botspreventie heeft wel zijn nut, maar zorgt ook voor een hartaanval als de auto denkt dat je een obstakel over het hoofd hebt gezien, en dat zowel op de snelweg als tijdens het inparkeren. Nog een laatste minpuntje: de neus schraapt snel over drempels en stoepranden, een kwaaltje van alle compacte en lage Mercedessen. 

Prijs Mercedes B-Klasse

Hoewel de B-Klasse een van de goedkoopste Mercedessen is, is het nog steeds een Mercedes. Met een vanafprijs in België van 39.446 euro is hij ongeveer 4.000 euro duurder dan de A-Klasse en exact even duur als de CLA Coupé, maar daar begint het natuurlijk nog maar. Voor een krachtigere motor is het meteen flink bijbetalen, de plug-inhybride B 250 e begint zelfs pas bij 50.699 euro. Ons testexemplaar, een knap uitgevoerde maar niet volledig uitgeruste B 220 d, kostte nieuw ongeveer 58.000 euro. Best veel voor een compacte gezinswagen... 

De restwaarde voor een tweedehands Mercedes B-Klasse is ook niet zo sterk als de meer populaire modellen van het merk, maar dat maakt hem natuurlijk wel interessanter als je op zoek bent naar een koopje. Via Mercedes-Benz Certified kan je al exemplaren vinden voor een redelijke prijs met een lage kilometerstand en 2 jaar fabrieksgarantie.

Ons verdict

De Mercedes B-Klasse rijdt net zo leuk als een A-Klasse of CLA, maar is veel praktischer en ook een stuk comfortabeler. Vergeleken met een SUV krijg je dan weer een betere dynamiek en een lager verbruik. We zouden hem het ideale compromis durven noemen onder de compacte modellen van Mercedes, maar zelfs dan is hij eigenlijk wat te duur voor wat je krijgt. Een gebruikt exemplaar daarentegen...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mercedes B-Klasse? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mercedes B-Klasse zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km