Testen

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 22 april 2024
  • Audi
3,5
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Goede wegligging
  • Betere materialen aan boord
  • Nieuwe Allstreet met eigen look, zelfde weggedrag
  • Veel en dure opties
  • Voortrein mist tractie onder vollast
  • 35 TFSI luidruchtiger dan TDI

De A3 werd 28 jaar geleden geïntroduceerd in het gamma van Audi, toen enkel nog als driedeurs hatchback, maar vandaag is er heel wat meer keuze. Na de introductie van de vijfdeurs Sportback in 2004 en een vierdeurs sedan (Berline) in 2013, krijgt de vierde generatie van de compacte Duitse middenklasser nu een facelift. Deze update brengt niet alleen visuele wijzigingen met zich mee, maar ook een gloednieuwe Audi A3 Allstreet, die een SUV-achtige look krijgt!

Nieuwe look en Allstreet-versie voor de Audi A3

Voor 2023 krijgt de Audi A3 onder meer hertekende bumpers, een nieuwe frameloze grille en vier nieuwe lichtsignaturen die je naar wens kan instellen. Die extra personalisatiemogelijkheid kan je op elk moment aanpassen via het infotainmentsysteem. Qua afmetingen is er niets veranderd: de Audi A3 Sportback meet nog steeds 4,35 m lang, 1,82 m breed en 1,44 m hoog, terwijl de Berline 15 cm langer is.



De nieuwe Allstreet-versie van de Audi A3 heeft wel zijn eigen look gekregen. Hij is 3 cm hoger dan de andere versies en krijgt een SUV-achtige look dankzij specifieke bumpers, een speciale grille met een uniek motief en zwarte wielkastranden. Deze nieuwe versie van de compacte Duitser is ongetwijfeld de grootste nieuwigheid die deze facelift met zich heeft meegebracht. Het zorgt voor wat vers bloed binnen het gamma, want de rest van de wijzigingen zijn vrij beperkt gebleven.



Meer premium aan boord

In het interieur is er op het eerste gezicht niets veranderd in de facelift van de Audi A3, ongeacht de gekozen koetswerkvorm. De standaarduitrusting is er wel op vooruit gegaan. De A3 krijgt voortaan bijvoorbeeld standaard de Virtual Cockpit en een infotainmentscherm van 10,1 inch. Daarop is het nu ook mogelijk om externe applicaties zoals Spotify of Tidal te installeren, om naar je eigen muziek te kunnen luisteren zonder je smartphone te moeten koppelen. Maar er zijn ook andere nieuwigheden voor de Audi A3 2024. Zo is de kwaliteit van de materialen er sterk op vooruit gegaan. Enkel de luchtroosters voor de bestuurder zijn uit goedkoop plastic gemaakt. Ook de nieuwe sfeerverlichting tot op de deurpanelen versterkt het premium gevoel aan boord. Kleine verschillen die het leven in de Audi A3 toch iets aangenamer maken.

Goede alleskunner

Of je nu voor de Sportback, de Berline of de Allstreet kiest, heeft de Audi A3 geen enkele moeite om vier volwassenen mee te nemen aan boord. De middelste passagier op de achterbank zit echter een beetje smal. De koffer is 380 tot 1.200 liter groot in de vijfdeurs Sportback en Allstreet, de vierdeurs berline heeft 425 liter aan bagageruimte. Meer dan voldoende voor dagelijks gebruik, al is de Duitse middenklasser nu ook niet uitzonderlijk ruim.



Twee motoren om te beginnen

Bij zijn lancering zijn er slechts twee viercilinders te vinden onder de motorkap van de Audi A3 facelift: de 1,5 liter grote 35 TFSI en de 2 liter grote 35 TDI op diesel. Beide motoren sturen hun 110 kW (150 pk) uitsluitend naar de vooras, al hebben ze wel een verschillend koppel: de benzinemotor heeft een milde hybridisering en 250 Nm, terwijl de diesel tot wel 360 Nm levert. Beide motoren maken het mogelijk voor de A3 om in 8,1 seconden naar 100 km/u te accelereren, terwijl een S-Tronic-automaat met 7 versnellingen standaard is, toch in eerste instantie. De 35 TFSI kan binnenkort ook gekoppeld worden aan een manuele zesbak. 

De 30 TFSI en 30 TDI met dezelfde cilinderinhoud als de 35’s, maar teruggeschroefd tot 85 kW (116 pk), komen binnenkort terug naar het gamma van de A3. En dat is nog niet alles, want ook een plug-inhybride versie wordt voor het einde van het jaar gelanceerd.

De sportievere S3 Sportback en Berline zijn ook nog steeds beschikbaar. Die winnen zelfs aan dynamiek, aangezien ze nu tot 245 kW (333 pk) en 420 Nm koppel leveren! En hoewel de facelift van de RS 3 nog niet is voorgesteld, hebben we een donkerbruin vermoeden dat dit niet lang meer zal duren...



Overal op zijn gemak

Eenmaal in beweging is het rijgedrag van de A3 bijna niet veranderd, wat zowel een goede als een slechte zaak is. De middenklasser heeft een evenwichtig chassis, een uitstekende automaat met dubbele koppeling die zowel snel als soepel zijn werk doet, en een goed geïsoleerd interieur. Maar dat betekent ook dat zijn voortrein nog steeds tractie mist wanneer je er te veel van vraagt, en zijn benzinemotor maakt vreemd genoeg meer lawaai dan de diesel.

Allstreet, een A3 zoals de anderen

Achter het stuur van de Audi A3 Allstreet zit je natuurlijk iets hoger dan in de Sportback en de Berline, zonder dat je je echt in een SUV waant. Om de extra koetswerkrol door het hogere zwaartepunt te elimineren, heeft Audi de ophanging van de hogere versie lichtjes verstevigd. Het resultaat is een hoge hatchback die maar een klein beetje overhelt in de bochten, maar waarin je het ook iets meer voelt wanneer je over putten en bulten rijdt, zonder dat het echt een zwaktepunt is. Voor de rest is het simpelweg een A3 zoals de anderen, die overal op zijn gemak is, maar dan enkel op het asfalt. In tegenstelling tot de A4 en A6 Allroad, is de verhoogde A3 nog steeds een Allstreet, zoals zijn kleine broertje, de A1 Allstreet. Hij kan dus niet genieten van Quattro-vierwielaandrijving en blijft steeds een voortrekker. Verwacht dus geen terreincapaciteiten of meer grip op een losse ondergrond in deze ge-SUV-iseerde hatchback.

Audi A3 2024 prijs

Het goede nieuws is dat de Audi A3 iets minder duur is dan oorspronkelijk aangekondigd. De Sportback begint als 35 TFSI bij 34.950 euro, de Berline heeft een vanafprijs van 36.050 euro en de Allstreet kan je krijgen vanaf 36.800 euro. De S-Line-uitvoering, met een iets sportiever design en beschikbaar op de twee lage koetswerkversies, vraagt een supplement van 2.200 euro. Met andere woorden: je krijgt de keuze tussen de sportieve S-Line of de avontuurlijke Allstreet. De 35 TDI, de enige diesel die je momenteel kan krijgen, kost dan weer 2.070 euro extra op alle varianten van de Audi A3. Het slechte nieuws is dat de optielijst nog steeds erg lang en kostelijk is gebleven...



Ons verdict

De Audi A3 is een veelzijdige compacte middenklasser die op elk vlak er net voldoende op is vooruitgegaan. Zijn voortrein mist nog steeds wat tractie onder vollast, maar zijn materialen aan boord zijn een pak kwalitatiever geworden en zijn rijgedrag blijft stabiel, ongeacht de koetswerkvorm. De Audi A3 Sportback, Berline, S-Line en Allstreet zijn bijna exact even comfortabel en dynamisch, dus de keuze tussen de varianten is puur een kwestie van stijl... en van prijs.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Audi A3? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Audi A3-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km