Testen

Test: Mercedes CLA Coupé, elegant maar kostbaar

De kleinste berline van Mercedes kreeg onlangs een facelift met enkele welkome verbeteringen. Maar kan de CLA daarmee zijn prijskaartje rechtvaardigen?

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 17 november 2023
  • Mercedes-Benz
3,4
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 2,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Elegante lijn
  • Efficiënte hybride
  • Verbeterde ergonomie
  • Duur
  • Rumoer van benzinemotor PHEV
  • Ruimte achterin

De CLA is het antwoord van Mercedes op de vraag hoe het recept van de vierdeurscoupé CLS zou smaken in een kleinere verpakking. Een keuze die het merk geen windeieren heeft gelegd, want de CLA – die in 2013 voor het eerst verscheen en in 2019 een opvolger kreeg - bleek zeer populair als leasewagen en is ook het enige ‘compacte’ model van Mercedes dat mag blijven bestaan. De A- en B-Klasse worden namelijk opgeofferd vanwege een te kleine winstmarge, de CLA krijgt wel een nieuwe, elektrische generatie. Maar dat is toekomstmuziek, nu hebben we het over de facelift van de tweede generatie CLA. Een facelift die misschien minimaal oogt op het eerste gezicht, maar die wel enkele welkome verbeteringen met zich meebrengt.



Subtiele verschillen CLA facelift

Dat geldt niet per se voor het uiterlijk. Niet dat er een stap achteruit is gezet, maar de nu standaard meegeleverde LED High Performance-koplampen en de donkerdere achterlichten springen pas in het oog als je de oude en de nieuwe CLA naast elkaar zet. De grille en de luchthappers kregen ook een iets andere pennestrook, wat resulteert in een iets modernere look. Maar de basislijnen van de CLA waren sowieso al elegant, nog meer in het echt dan op foto, en zeker met de multispaakvelgen. 

Geen touchpad meer

Aan boord zijn de wijzigingen iets ingrijpender. Niet qua uiterlijk, want je krijgt nog steeds het dubbele schermpaneel dat het dashboard overkapt (twee keer 10,25 inch), maar wel qua bediening. De traditionele touchpad van Mercedes is namelijk naar de vuilbak verwezen, voortaan moet je het MBUX-infotainmentsysteem via het aanraakscherm of via het stuurwiel bedienen. Ook dat laatste evolueerde trouwens en is nu net zo aanraakgevoelig als bij de andere modellen van het merk, al krijg je nog niet de dubbele zijdelingse spaken als in de grotere Mercedessen. 



Het infotainmentsysteem zelf kreeg ook een update en omvat nu een iets duidelijkere menustructuur en meer handige snelkoppelingen om je afleiding tot een minimum te beperken. En zaken als de temperatuur aan boord en de zetelverwarming krijgen nog steeds hun eigen, fysieke knoppen. Ja, dat moet tegenwoordig vermeld worden nu steeds meer merken voor een ‘aanraakscherm-voor-alles’-oplossing gaan.

Comfortstoelen standaard

Qua binnenruimte blijft alles logischerwijs bij hetzelfde. De inzittenden vooraan genieten van voortaan standaard meegeleverde comfortstoelen met uitschuifbare zitkussens, achteraan moet je het nog steeds doen met een beperkte hoofdruimte en een ietwat moeilijke instap door die aflopende daklijn. De beenruimte ligt binnen de norm, met voldoende plek als je niet achter een al te lange bestuurder zit. Op de CLA Coupé krijg je geen grote kofferklep, maar wel een deksel met een vrij smalle opening die een best grote laadruimte verstopt: 460 liter, of 395 liter in het geval van de plug-inhybride, die overigens wel een vlakke laadvloer behoudt. De achterzetels kunnen ook neergeklapt worden als je langere spullen moet vervoeren. Wil je meer koffer, dan is er ook nog de CLA Shooting Brake.



Benzine, diesel, AMG of PHEV

En over de PHEV gesproken: de Mercedes CLA is met een aantal verschillende motorisaties te krijgen, maar ze hebben allemaal één ding gemeen: vier cilinders. Op benzine begint het aanbod bij de CLA 180 (1.3 turbo, 100 kW (136 pk)), gevolgd door de CLA 200 (1.3 turbo, 120 kW (163 pk)), de CLA 220 (2.0 turbo, 140 kW (190 pk)) en de CLA 250 (2.0 turbo, 165 kW (224 pk)). Op diesel mag je kiezen tussen de CLA 180 d (2 liter, 85 kW (116 pk)), 200 d (2 liter, 110 kW (150 pk)) en de 220 d (2 liter, 140 kW (190 pk)). Enkel de twee krachtigste benzinemotoren hebben recht op 4Matic-vierwielaandrijving, de rest moet het met voorwielaandrijving doen.

Wil je een sportieve compacte vierdeurscoupé, dan zijn er eveneens twee AMG-versies te krijgen: de Mercedes-AMG CLA 35 (2.0 turbo, 225 kW (306 pk)) en de supersnelle CLA 45 S (2.0 turbo, 310 kW (421 pk)) die in amper 4,1 seconden van 0-100 km/u snelt. Ben je van het zakelijke of zelfstandige type, dan zal je misschien eerder voor de plug-inhybride CLA 250 e kiezen, die een 1,3 liter-turbobenzine van 163 pk combineert met een 109 pk sterke elektromotor in de versnellingsbak. Dat zijn iets meer elektro-pk’s dan voor de facelift, maar het gecombineerde vermogen blijft identiek met 160 kW (218 pk). 0-100 km/u duurt daarmee 7,6 seconden en volgens Mercedes kan je om en bij de 75 km volledig elektrisch rijden dankzij de 15,6 kWh grote batterij. 

Stabiel en comfortabel, maar...

Onderweg toont de CLA zich vergelijkbaar met de A-Klasse waarop hij is gebaseerd. Hij is stabiel, goed gebalanceerd en zelfs vrij dynamisch dankzij een scherp stuur, al mis je wat feedback om hem echt plezierig te kunnen noemen. Ook moeten de voorwielen al snel grabbelen naar tractie als het wegdek er vochtig bij ligt, zeker in het geval van de plug-inhybride. 

Die heeft trouwens te lijden onder enkele specifieke nadelen als gevolg van zijn aandrijflijn: door het extra gewicht moesten de dempers verstevigd worden, wat het comfort fnuikt, en om plaats te maken voor de batterij heeft Mercedes de uitlaatpijp in het midden van de auto moeten plaatsen, pal onder de bestuurderspositie. Dat zorgt dus voor wat rumoer wanneer de benzinemotor moet bijspringen bij een lege batterij, wat in de praktijk na ongeveer 50 km elektrisch rijden zover is. Met een lege batterij mag je trouwens op een verbruik rekenen van ongeveer 7 l/100 km, de gewone benzineversie neemt genoegen met een litertje minder.

Prijs Mercedes CLA facelift 2023

Het is een goede zaak dat de CLA er hoogwaardiger uitziet dan zijn techniek doet vermoeden, want je betaalt er ook een lieve duit voor. De goedkoopste CLA Coupé (180 Business Line) is de jouwe vanaf 41.866 euro. Voor een diesel (180 d) betaal je minstens 43.076 euro, de goedkoopste CLA plug-inhybride heeft een vanafprijs van 52.514 euro en de kosten ervan kunnen door professionals nog tot eind 2024 100% worden afgetrokken. Toegegeven, een correct uitgeruste Luxury Line kost nog geen 2.000 euro extra, maar dan nog moet je bijbetalen voor zaken als Android Auto en Apple CarPlay.

Ons verdict

Het valt niet te ontkennen dat het aangenaam vertoeven is in de Mercedes CLA. Het is een niet al te grote auto die toch een voorbeeldige stabiliteit kan voorleggen, met vrij efficiënte motoren en dankzij de facelift ook minder ergernissen en meer comfort. Dat je er evenveel voor betaalt als voor een C-Klasse enkele jaren geleden, moet je er dan maar bij nemen...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mercedes CLA? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste CLA-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km