Mercedes wil hogerop en de A-Klasse krijgt geen opvolger

Het Duitse merk gaat voor duurzame groei in de toekomst, met hogere marges en een beperkter gamma dat gericht is op luxe.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 20 mei 2022
  • Sector

Mercedes wil niet langer concurreren met de volumemerken op de markt en trekt in de toekomst volop de kaart van de luxe. Dat heeft Mercedes-CEO Ola Källenius aangekondigd tijdens een ‘strategy update’ aan de Côte d’Azur. Het aanbod wordt daarbij hertekend in de toekomst, waarbij Mercedes focust op drie categorieën: ‘Top-End Luxury’, ‘Core Luxury’ en ‘Entry Luxury’.

Volumemodellen en exclusief speelgoed

75% van de investeringen moeten gaan naar het ‘Core Luxury’ en ‘Top-End Luxury’ segmenten, waar ook de hoogste marges liggen voor het merk. Het ‘Core’ aanbod, vandaag de C- en E-Klasse zal in de toekomst 4 modellen tellen, waaronder de nieuwe E-Klasse die volgend jaar komt, en een focus hebben op elektrische wagens. Die modellen moeten zorgen voor de volumeverkoop bij Mercedes.

Het merk uit Stuttgart verwacht dat de verkoop in zijn ‘Top-End Luxury’categorie tegen 2026 met 60% zal stijgen. Er komt dan ook een productoffensief van Maybach, AMG en de G-Klasse, met meer elektrische mogelijkheden en personalisering. Er komen beperkte edities en exclusieve auto’s die ontstaan uit samenwerkingen met anderen, naar het voorbeeld van de Virgil Abloh Maybach S-Klasse, waarvan er 150 gebouw worden. Daarnaast zal het merk met de ster ook een ‘Mythos’-aanbod uit de grond stampen, met exclusieve verzamelmodellen die verwijzen naar de mythische modellen uit het rijke Mercedes-verleden.

Geen plaats meer voor A-Klasse

Het ‘Entry Luxury’-segment wordt ingekrompen van 7 naar 4 modellen, waarbij de focus ligt op SUV’s en alternatieve koetswerkvormen, niet hatchbacks. Er is dus geen plaats meer voor de A-Klasse, die net als de B-Klasse verdwijnt. Beiden zullen wel nog hun bestaande productcyclus volgen, waarbij de huidige A-Klasse nog wordt gebouwd tot 2025 en de B-Klasse het moet uitzingen tot 2026.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mercedes? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mercedes-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Mercedes-Benz.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km