De gespleten toekomstvisie van Renault

Het Franse merk zet in op meer elektrificatie met een aparte ‘Ampère’ afdeling én op verbrandingsmotoren in samenwerking met Geely.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 10 november 2022
  • Sector

Renault gaat de dingen anders aanpakken in de toekomst. In een verdere uitbouw van zijn ‘Renaulution’ plan om de activiteiten winstgevender te maken, wordt het bedrijf opgesplitst in vijf divisies met elk een kerntaak. Naast Alpine dat 100% elektrisch wordt en Mobilize dat inzet op mobiliteitsoplossingen komt er een nieuwe 100% elektrische divisie die de naam Ampère krijgt. Die moet 'disruptief’ zijn en op die manier sneller elektrische auto’s kunnen ontwikkelen. Die afdeling wordt beursgenoteerd en moet op die manier extra cash in het laatje brengen. Daarnaast is er nog ‘The Future is Neutral’, een divisie die zich zal concentreren op recyclage en de circulaire economie.

Power’ met Geely

Mis je nog iets? Gewone auto’s bijvoorbeeld? Daarvoor is er ‘Power’, de divisie die de traditionele kernactiviteit van Renault omvat: “voertuigen met verbrandingsmotor en emissiearme hybridemotoren blijven ontwikkelen onder de merknamen Renault, Dacia en Renault bedrijfsvoertuigen, elk met hun specifieke organisatie en bestuur.” Een volledige overschakeling naar 100% elektrisch zit er voor Renault dus niet meteen in. Er zijn immers nog andere markten dan de EU waar auto’s met verbrandingsmotoren nog niet meteen verboden zullen worden.

Maar het bouwen van auto’s met verbrandingsmotoren doet Renault in de toekomst niet op eigen houtje. Gek genoeg gaat het daarvoor samenwerken met het Chinese Geely, bij ons gekend voor onder andere Volvo, Lotus, Polestar, Lynk & Co en Zeekr, merken die ons eerder doen denken aan elektrisch rijden. Zowel Renault als Geely krijgen daarbij 50% van een joint-venture in handen.

Autonome leverancier voor de eigen merken

Het nieuwe bedrijf zal volgens het persbericht van Renault “als autonome wereldwijde leverancier nieuwe generaties hybride aandrijflijnen produceren en koolstofarme en emissiearme technologieën ontwikkelen vanuit vijf wereldwijde R&D-centra.” De klanten van ‘Power’ zijn de merken van Geely, de Renault-groep en alliantiepartners Nissan en Mitsubishi.

De nieuwe joint-venture zal bij de start volgend jaar 17 fabrieken voor aandrijflijnen op 3 continenten uitbaten, met in totaal zo’n 19.000 werknemers. Dat alles is goed voor een jaarlijkse gecombineerde capaciteit van meer dan 5 miljoen transmissies, verbrandings-, hybride en plug-inhybride motoren, om zo meer dan 130 landen wereldwijd te bedienen. Het nieuwe bedrijf zou naar eigen zeggen oplossingen kunnen bieden voor 80% van de wereldwijde voor verbrandingsmotoren.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Renault.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km