De rijkste mens ter wereld is (heel even) een autobaas

Hoezo, de autosector heeft het moeilijk?
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 08 januari 2021
  • Divers

Hoewel de wereldwijde pandemie en de daaruit volgende lockdowns ertoe hebben geleid dat Jeff Bezos, de baas van pakjesdienst Amazon, in 2020 de rijkste mens ter wereld is geworden, is hij nu toch voorbijgestoken door iemand uit de… autosector. Jawel, de wereldwijde autoverkoop is naar alle waarschijnlijkheid met bijna 20 procent gekrompen in 2020, maar één automerk lijkt daar immuun voor te zijn: Tesla. Het merk heeft het voorbije rampenjaar afgesloten met een 36 procent hogere verkoop dan een jaar eerder en blijft groeien als kool.

Dat leidt tot enorm veel vertrouwen op de financiële markt, waardoor het aandeel van Tesla maar blijft in waarde stijgen. Een rechtstreeks gevolg daarvan is dat CEO Elon Musk persoonlijk steenrijk wordt, want hij bezit zelf 21 procent van de aandelen in het elektrische automerk. Daardoor was Elon Musk afgelopen vrijdag 188,5 miljard dollar waard, liefst 4 miljard dollar meer dan Jeff Bezos, die hij van zijn troon stootte.

Straatarm?

Toch is dat cijfer relatief. Elon Musks aandelen zijn dan wel een bom geld waard, maar zolang hij ze niet verkoopt – en dat lijkt hij voorlopig niet van plan – heeft hij dat geld niet echt in handen. Sterker nog: in 2019 heeft Musk een loodzware persoonlijke lening afgesloten om in Tesla te pompen toen het merk aan de rand van de afgrond stond. Hij keert zichzelf geen loon of dividend uit en is aan diverse banken honderden miljoenen dollars verschuldigd.

Sterker nog: de man heeft geen eigen woningen en slaapt vooral op de bouwwerven van zijn fabrieken overal ter wereld. En bovendien is het verschil met het fortuin van Jeff Bezos ook relatief, want een kleine schommeling in de waarde van de aandelen van Tesla of Amazon kan die laatste weer op voorsprong brengen. Musk zelf lijkt de eerste te zijn om zijn nieuwe status te relativeren: “Hoe vreemd […] Maar goed, terug aan de slag…” reageerde hij toen iemand hem via Twitter op de hoogte bracht.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km