F1 GP Italië 2023: 5 dingen die we hebben geleerd

De Grote Prijs van Italië zorgde de laatste jaren voor heel wat verrassingen. En hoewel Verstappen voor de 10e keer op rij wist te winnen, was het toch een nagelbijter van een race.

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 04 september 2023
  • Divers

1. Verstappen was bijna uitgevallen

Hoewel Max Verstappen na een bittere strijd met de Ferrari van Carlos Sainz de koppositie wist te behalen en de leiding nooit meer weggaf, was het op het einde toch vrij spannend voor de recordjager. Vanwege de bloedhete temperaturen op het circuit moest hij de laatste 4 à 5 ronden vaart minderen om zijn auto niet te oververhitten. Een voorzorg die enkel mogelijk was dankzij de 11 seconden voorsprong die hij had op teamgenoot Pérez, die al net zoveel moeite had om de Ferrari’s in te halen voor de tweede plek. 

2. Wat is er gebeurd met Sargeant en Ocon?

Vanwege alle spanning bovenaan het klassement tijdens de race, vergat de TV-regisseur af en toe de rest van het peloton te tonen, waardoor enkele vreemde wendingen onopgemerkt bleven. Zo kreeg Logan Sargeant (Williams) een straftijd van 5 seconden voor een botsing met Valtteri Bottas (Alfa Romeo) en viel Esteban Ocon (Alpine) uit aan het einde van de race – twee incidenten die totaal niet   te zien waren in de uitzending, of zelfs besproken werden door de commentatoren. Ocon moest trouwens stoppen vanwege een probleem met zijn stuur.

3. Ferrari heeft de Tifosi niet teleurgesteld

Een polepositie voor Carlos Sainz, een moedige strijd met de Red Bulls en op het einde nog een spannend gevecht tussen de twee teamgenoten onderling: Ferrari heeft voor de nodige spanning gezorgd tijdens zijn thuisrace. Spanning die een paar keer bijna uitliep in een catastrofe, wanneer Charles Leclerc een paar keer tot het uiterste ging om Sainz te proberen inhalen in de laatste ronden, maar uiteindelijk wisten de rode bolides (met een speciale kleurstelling voor de race op Monza) in één stuk op de derde en vierde plek te finishen. Een goed resultaat, waardoor Ferrari over Aston Martin klimt naar de derde plek in het constructeurskampioenschap, en waarmee duidelijk wordt dat er geen eerste en tweede piloot is in het Italiaanse team.

4. Lawson houdt het hoofd boven water

Vorig weekend moest Liam Lawson in allerijl invallen voor Daniel Ricciardo bij AlphaTauri, nadat de Australiër zijn hand brak in een botsing tijdens de eerste vrije training. De 21-jarige Nieuw-Zeelander moest dus op een dag tijd op snelheid in een F1-wagen, en dat tijdens een regenachtige race op een van de smalste circuits op de kalender. Toch hield hij het hoofd koel en reed hij de race uit op een respectabele 13e plek, vlakbij teamgenoot Tsunoda. De GP van Italië was dan een minder grote uitdaging, met een relatief simpel circuit en mooi weer, maar toch is zijn 11e plaats opnieuw een knap resultaat. Maakt Lawson de F1-paddock warm voor een zitje volgend jaar, net zoals Nyck De Vries dat deed toen hij moest invallen voor Alex Albon in 2022?

5. Ging Aston Martin niet elke race op het podium eindigen?

In juni claimde Fernando Alonso (Aston Martin) nog dat de GP van Spanje de laatste race zou worden waar Aston Martin niet op het podium eindigt in 2023. Drie maanden later eindigde hij op een negende plek in Italië, met teamgenoot Lance Stroll als 16e. Het is duidelijk dat Aston Martin zijn momentum heeft verloren sinds het begin van het seizoen, terwijl Mercedes en McLaren net grote sprongen hebben gemaakt dankzij hun updates. En hoewel Alonso in Nederland nog een fenomenale tweede plek wist te behalen dankzij een perfecte regenstrategie, lijkt zijn team in normale omstandigheden gedegradeerd naar het middenveld.  

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km