Focus op een legende: de eerste generatie van de Honda Civic, hij deed alles goed!

Een halve eeuw! De Honda Civic viert dit jaar zijn 50-jarig bestaan. Maar voor hij het model werd met strijdlustige looks dat we vandaag kennen, was de Civic eerst een kleine en bijzonder goed uitgedachte stadswagen. Vertellen we je meer over dit model?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 19 april 2022

In de jaren ‘60 was Honda een nicheconstructeur, één met verrassende creaties: van grappige microstadswagens als de N en de Z, tot duivelse roadsters als de S600 en S800, maar niets voor het grote publiek. In 1972 kwam er een revolutie: Honda stelde de Civic voor. Niemand lachte nog, want iedereen zag hoe degelijk het concept was uitgewerkt en hoe stevig hij gebouwd was. 

Een Japanse Mini?

Deze Civic van de eerste generatie had beperkte buitenafmetingen: amper 3,4 meter lang! Maar het technische gedeelte was bijzonder: voorwielaandrijving, een dwars geplaatste motor en 4 onafhankelijk opgehangen wielen. En om de concurrentie helemaal op achtervolgen aan te wijzen, was er ook een volledig openende achterklep als optie en een uitstekend aluminium motorblok met bovenliggende nokkenassen!

Civic RS!

Er komen al snel heel wat evoluties en afgeleiden: een handgeschakelde of automatische versnellingsbak, een RS-uitvoering met 76 pk en een handgeschakelde vijfbak, een ecologische CVCC-versie, een koetswerk met 5 deuren, een break...

Vandaag

Met meer dan een miljoen gebouwde exemplaren voor hij vernieuwd werd in 1980, vind je er vandaag geen meer van de eerste generatie in de zoekertjes. De overlevingsgraad is immers heel laag, en dat omwille van roest! Reken op minstens 10.000 euro voor een exemplaar in bijna perfecte staat en ongeveer 5.000 euro voor één in goede staat. Je zoekt best naar een model met handbak, want de automaat had maar twee versnellingen! Veel geluk ook bij het zoeken naar specifieke onderdelen!

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Honda Civic? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Honda Civic-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km