Het kleine zusje van de AC Cobra is… volledig vergeten

De AC Cobra is de meest gekopieerde auto ter wereld. Hij wordt door zijn fans aanbeden, is peperduur en heeft een karakter dat even wild als rommelig is en even betoverend als intimiderend. De GT die in zijn voetsporen moest treden, de AC Frua, is ondanks machtige prestaties en een veel vergevingsgezinder karakter in de plooien van de geschiedenis verdwenen.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 18 juni 2020
  • Divers

Het kleine zusje van de AC Cobra is… volledig vergeten

In de tweede helft van de jaren ’60 is de tijd van de Spartaanse, woeste bolides die enkel door een vaardige hand konden worden getemd voorbij. Het kleine Britse bedrijfje AC wil daarom een echte GT ontwikkelen, die comfortabeler is en meer bruikbaar dan de Ace die het in de jaren ’50 had gelanceerd. Nochtans had die laatste het bedrijf gered: zijn chassis was zo goed dat een zekere Carroll Shelby besliste om er een vette Ford-V8 in te gooien, met de AC Cobra als resultaat.

Het kleine zusje van de AC Cobra is… volledig vergeten

Halverwege de jaren ’60 besliste AC-eigenaar Dereck Hurlock daar gebruik van te maken. hij nam het versterkte chassis van de Cobra 427 en besliste er een mooi koetswerk op zijn Italiaans over te bouwen. Hij was gefascineerd door de Maserati Mistral en richtte zich tot Frua, die er een heel sterk gelijkende auto voor bedacht. Onder de motorkap lag een Ford-V8 van zeven liter. Met 345 pk en een vrachtwagenkoppel vanaf de laagste toerentallen gaf deze motor de AC oppermachtige prestaties, met een sprint van 0 naar 100 km/u in minder dan 6 seconden.

Het kleine zusje van de AC Cobra is… volledig vergeten

AC probeerde om de AC 428 (of AC Frua) zo aantrekkelijk mogelijk te maken: coupé of cabrio, als optie een motor van 427 ci en 385 pk, een manuele of automatische versnellingsbak,… De keuze was reuze. Helaas stond de auto nog niet perfect op punt, was de betrouwbaarheid matig en bleek de assemblageprocedure omslachtig en duur: het chassis werd gemaakt in Engeland en dan naar Italië gestuurd voor een koetswerk, waarna het terugkeerde naar het VK om de mechanische onderdelen te ontvangen. Daardoor was de AC Frua dubbel zo duur als een… Jaguar E-Type. Er zijn slechts 81 exemplaren van gemaakt, waar vandaag honderdduizenden euro’s voor worden geboden.

Het kleine zusje van de AC Cobra is… volledig vergeten
AC

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km