Interview: 5 vragen aan Uwe Hochgeschurtz, de nieuwe CEO van Opel

We hadden een gesprek met Uwe Hochgeschurtz, die in september aan het hoofd kwam van Opel, en stelden hem enkele vragen over het merk en de toekomst.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 03 februari 2022
  • Sector

1. De nieuwe Astra werd onlangs onthuld, net als zijn Sports Tourer-variant. Hoe belangrijk is het model in het Opel-gamma?

Uwe Hochgeschurtz: de geschiedenis van de Astra is belangrijk, vooral in professionele vloten, waar hij tegemoetkomt aan heel wat noden. Met zijn nieuwe design, met ook de Opel Vizor vooraan en het Pure Panel binnen binnenin, was de Astra nog nooit zo modern. Combineer zijn lijn met het aanbod dat we hebben met de vijfdeurs en de Sports Tourer, en we zijn er zeker van dat dit een groot succes wordt. 

2. Hoe beleeft Opel de chipcrisis die de autosector momenteel hard treft, en hoe lang denkt u dat de situatie nog zal aanslepen?

U.H.: Bij Opel situeren we ons in de middenmoot van de autobouwers. Jammer genoeg denken we dat de situatie niet zal veranderen in 2022. Hoewel er tekenen zijn dat de situatie stabiliseert, zijn we nog niet klaar met dit probleem, zelfs niet in 2023. 

3. Is de komst van Opel in de Stellantis-groep een goede zaak? Denkt u dat het merk zijn DNA kan bewaren? 

U.H.: het is een opportuniteit voor Opel. We krijgen toegang tot nieuwe technologieën op het moment dat de auto zijn grootste transitie ooit meemaakt: de overgang van verbrandingsmotoren naar de elektrische auto. De investering is gigantisch en je hebt een groep als Stellantis nodig om een voldoende groot volume te kunnen omzetten. Maar alles wat we doen, doen we in Rüsselsheim, in Duitsland. Opel is dus nog altijd op en top Duits. 

4. Hoe zal het Opel-gamma evolueren in de komende jaren?

U.H.: De elektrificatie is verplicht, er is geen alternatief. Het is vooral een politieke beslissing, vervolgens één voor het klimaat. Opel heeft het probleem heel vroeg erkend. Daarom zal elk van onze modellen een versie op batterijen hebben in 2024, en zullen we tegen 2028 enkel nog elektrische voertuigen aanbieden. We zullen één van de eerste zijn, want hoe vroeger je begint, hoe meer ervaring je opdoet. Niet enkel qua product, maar ook qua opladen. In de toekomst willen we tussen de 30 en 32 km rijbereik laden per minuut. 

Opel is ook een merk dat emotie opwekt, en dat kan je enkel met een aangepast product. We willen een nieuwe elektrische Manta lanceren tegen het midden van het decennium. Hij zal misschien niet lijken op de versie die je gezien hebt (de Manta Gse), maar hij zal sportief zijn en vol emotie zitten.

5. Stellantis en Opel willen veel investeren in de Gigafactory in Kaiserslautern. Waarom? En wanneer zal de productie starten?

U.H.: om competitief te zijn, moet je een volledig ecosysteem creëren. Op dit moment produceert onze fabriek in Kaiserslautern, in het Westen van Duitsland, motoren en versnellingsbakken, maar we zullen die niet meer nodig hebben. Aangezien we onze fabrieken in Europa willen houden, onafhankelijk van Chinese leveranciers, transformeren we ze in Gigafactory. De productie moet tegen 2025 van start gaan met lithium-ion batterijen, om vervolgens snel over te schakelen op solid state batterijen. 


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km