BMW
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
Op het salon van Genève toont Jeep twee plug-inhybrides: de Renegade en Compass PHEV. Die hebben nog steeds vierwielaandrijving maar zien hun CO2-uitstoot dalen tot minder dan 50 g/km.
In 2018 sneuvelden bij Jeep de wereldwijde verkooprecords, in 2019 is het tijd voor elektrificatie. De Renegade en Compass krijgen als eerste de eer om een plug-inversie aan te bieden. Die doen een beroep op de nieuwe 1.3 turbobenzine van de FCA-groep. In de Compass is de volledige aandrijflijn goed voor 240 pk, in de compactere Renegade spreekt Jeep over “tussen 190 en 240 pk”.
In tegenstelling tot klassieke vierwielaandrijving is er geen mechanische verbinding met de achteras. Indien nodig zorgt de elektromotor namelijk voor de aandrijving. Het hoge koppel van de elektromotor en de mogelijkheid om dat precies aan te passen op moeilijk terrein ziet Jeep als de grootste kwaliteiten van het systeem.
Details over de batterij geeft Jeep nog niet vrij, maar het volledig elektrische rijbereik zou ongeveer 50 kilometer moeten bedragen, met een topsnelheid van 130 km/u. De CO2-uitstoot van de plug-inhybride Jeeps daalt tot minder dan 50 g/km.
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!