Jij kan de Le Mans-winnende Ferrari 499P kopen!

Er is echter een verschil: De 499P Modificata die aan het publiek wordt aangeboden is... sneller dan de racewagen!

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 30 oktober 2023
  • Lancering

Antonio Giovinazzi, James Calado en Alessandro Pier Guidi brachten glorie terug naar Maranello toen ze in juni dit jaar de eindoverwinning in de 24 Uur van Le Mans wisten binnen te halen, in het eerste jaar dat Ferrari terug aan de start stond in de topklasse van de legendarische etmaalrace na 50 jaar afwezigheid. Een historisch moment voor de Scuderia, dat ook al 15 jaar wacht op een nieuwe wereldtitel in de Formule 1. En dat wordt nu gevierd met de Ferrari 499P Modificata, een aangepaste versie van de Le Mans-winnende bolide, gemaakt voor trackdays en dus zonder technische restricties. Klinkt bekend, niet?

Bereikbaarder voor de gewone mens

In tegenstelling tot de Porsche 919 Evo, die ook een pak meer downforce kreeg en daarmee het absolute Nürburgringrecord brak in 2018, zijn de aanpassingen aan de Ferrari 499P Modificata niet bedoeld om ultieme prestaties te bereiken. Het doel is eerder om de bestaande prestaties van de racewagen bereikbaarder te maken in de handen van de meest gefortuneerde klanten van het Italiaanse merk. 

Om dit te bereiken, heeft Ferrari gekozen voor Pirelli-banden in plaats van de Michelins die in het endurancekampioenschap worden gebruikt. De Pirelli’s warmen sneller op en zorgen dus sneller voor grip, ook al ga je niet zo snel door de bochten. Het elektrische gedeelte van de hybride aandrijflijn kan daarnaast ook bij lage snelheden ingezet worden, waardoor je vaker kan genieten van vierwielaandrijving en dus met meer tractie de bocht uit kan accelereren. Het totale vermogen is opgekrikt naar 640 kW (870 pk) in plaats van de normaal gesproken toegestane 500 kW (680 pk), vooral dankzij dit onbeperkte gebruik van de elektromotor op de vooras.

Alles inbegrepen

Verder werd de ophanging aangepast om de 499P Modificata voorspelbaarder te maken op het circuit, maar de cockpit is identiek aan die van de racewagen – op een iets bredere stoel na. Met deze Le Mans-racer voor privégebruik huldigt Ferrari ook een nieuw klantenprogramma in: 'Sport Prototipi Clienti’, dat samen met het huidige ‘F1 Clienti’ georganiseerd wordt voor eigenaars van historische F1-wagens van het merk. Ferrari organiseert daarbij enkele exclusieve trackdays per jaar om zijn klanten de kans te geven hun bolides los te laten op het circuit. Alles is daarbij inbegrepen: technische ondersteuning in de pits, transport en logistiek naar het circuit, en het onderhoud van de wagens. Dan blijft er enkel nog het prijskaartje over: 5,1 miljoen euro per stuk, inclusief twee jaar lidmaatschap van het Clienti-programma. Slik.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km