LG betaalt General Motors 1,9 miljard dollar schadevergoeding

De batterijfabrikant heeft geen keuze nadat zoveel exemplaren van de Chevrolet Bolt spontaan in brand zijn gevlogen.

  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 14 oktober 2021
  • Sector

LG Chem, de Koreaanse reus die onder meer batterijen voor elektrische auto’s bouwt, heeft ingestemd om General Motors een forse schadevergoeding te betalen van 1,9 miljard dollar (1,64 miljard euro volgens huidige wisselkoers). De Chevrolet Bolt, het elektrische model van General Motors voor de grote massa, kampt namelijk met een vurig probleem: het ene na het andere exemplaar vliegt spontaan in brand tijdens het opladen. De schuldige is de batterij van leverancier LG Chem, die eerder ook al voor brandjes zorgde in Koreaanse exemplaren de Hyundai Kona EV.

Grote belangen

GM zag zich verplicht om alle exemplaren van de Bolt die tussen 2017 en 2021 zijn verkocht terug te roepen en de batterij ervan te vervangen. Die operatie heeft de Amerikaanse gigant ruwweg 2 miljard dollar gekost, en LG Chem betaalt nu dus het grootste deel daarvan terug. De Koreanen hebben daar alle belang bij, want zij mogen de volgende generatie Ultium-batterijen voor GM bouwen, die naar verwachting in veel grotere volumes zullen worden afgenomen.

Wat met andere EV’s?

Is het dossier rond de batterijen van LG Chem een voorbode van nog vele andere EV-branden? Niet noodzakelijk: de Chevrolet Bolt en Hyundai Kona EV waarvan sprake is, hebben één belangrijk element gemeenschappelijk: ze gebruiken batterijcellen van het pouch-type. Dat betekent dat het omhulsel van de cel in een vervormbaar kunststof materiaal is gemaakt. De meeste EV’s gebruiken cellen met een harde kunststofmantel (prismacellen) of zelfs met een cilindervormige metalen mantel. Tesla’s Elon Musk heeft in het verleden al meermaals aangehaald dat hij een tegenstander is van pouch-cellen, net omdat hij van mening is dat dit type cellen te brandgevaarlijk is. Toch zijn er best wat EV’s die pouch-cellen gebruiken: de Nissan Leaf, Audi e-tron 50, Porsche Taycan en Jaguar I-Pace, om maar een paar grote namen te noemen…


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km