Primeur: Zijn er op dit moment drie vrachtwagens onderweg zonder chauffeur?

Wanneer je dit leest, zouden ze het normaal gezien tot een goed einde gebracht moeten hebben, maar Mercedes stuurde zopas drie vrachtwagens de baan op van Stuttgart naar Rotterdam, die in konvooi volledig zelfstandig kunnen rijden.
  • Bervoets Wim
  • 05 april 2016

Geen paniek: de chauffeur van de Mercedes-vrachtwagen is nog wel degelijk aan boord, maar die ziet zijn job een stuk makkelijker worden. Dankzij het Highway Pilot Connect-systeem van Mercedes kan hij zijn vrachtwagen laten aansluiten bij een konvooi met andere vrachtwagens, om dan de software de rest van het werk te laten doen om de tientonner op de baan te houden.

Platooning

Het experiment van Mercedes past binnen de European Truck Platooning Challenge 2016, een initiatief van de Nederlandse regering om “platooning” onder de aandacht te brengen, en de wetgeving errond op de Europese agenda te plaatsen. Platooning kun je nog het best vergelijken met een wielerpeloton: door dichter op elkaar te rijden wordt er beter gebruik gemaakt van de aerodynamica en daalt dus het verbruik.

Vrachtwagens rijden op die manier op een minimumafstand van 15 meter in plaats van 50 meter van elkaar, waardoor het verbruik en de CO2-uitstoot niet alleen met gemiddeld 10% daalt, maar waardoor de wegreuzen ook nog maar gemiddeld 80 meter aan lengte op een baanvak innemen in plaats van 150 meter.

En de veiligheid?

En als de eerste vrachtwagen plots in de remmen moet? De Highway Pilot Connect-software die Mercedes gebruikt, belooft een responstijd van 0,1 seconde om de achterliggende vrachtwagens te laten remmen. Beduidend sneller dan de reactietijd van een mens dus. De mastodonten in en achteraan het konvooi kunnen te allen tijde het “peloton” ook verlaten of op een scherm zien wat er vooraan gebeurt. Auto’s die de snelweg opkomen of moeten verlaten, kunnen dan weer zonder problemen tussen twee vrachtwagens van het konvooi in- of uitvoegen zonder het konvooi te doorbreken.

Het Highway Pilot Connect-systeem van Mercedes is voorlopig nog maar legaal in één Duitse deelstaat. Als het experiment dus zonder kleerscheuren afloopt, duurt het wellicht nog een hele tijd eer je het eerste peloton met krantlezende vrachtwagenchauffeurs op de snelweg ziet.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Source ©: Mercedes-Benz.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km