Audi
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
Het Britse RML Group komt met de ‘Short Wheelbase’, een klassiek ogende maar modern rijdende ode aan één van de mooiste Ferrari’s ooit gemaakt, met een V12 van het merk onder de kap.
Waarschijnlijk heb je nog nooit gehoord van RML, maar in het verleden bouwde het Britse bedrijf vooral racewagens, vooral voor het Touring Car kampioenschap. Vandaag levert het achter de schermen engineering-werk voor grotere autobouwers. En nu brengt het dus ook zijn eerste eigen auto op de markt: de Short Wheelbase.
De Short Wheelbase verwijst zonder verpinken naar de Ferrari 250 GT SWB van de jaren ‘50 en begin jaren ‘60 (en dus niet de waanzinnig dure 250 GTO). Een knappe verschijning dus, ook al zullen sommige details iets te modern ogen voor sommigen. Maar buiten zijn klassieke looks moet deze wagen op en top modern zijn, zowel qua technologie als rij-ervaring. Het koetswerk is gemaakt in koolstofvezel, je krijgt airco, navigatie en bekerhouders, de coupé biedt genoeg ruimte binnenin voor mensen met hedendaagse afmetingen en de veiligheid zou ook op punt moeten staan.
RML startte niet van een wit blad, maar wel met een Ferrari 550 Maranello. Onder de motorkap zit dan ook de 5.5 liter grote V12 van dat model, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Met een gewicht van 1.470 kg en een vermogen van 485 pk aan 7.000 t/min moet de RML Short Wheelbase de klassieke 0 naar 100-sprint afleggen in 4,1 seconden en bijna 300 km/u snel zijn.
RML ontwikkelde een nieuw koelsysteem voor de wagen en op maat bedieningselementen binnenin, ook al toont het nog geen foto’s van het interieur. Het bedrijf wil zo’n 30 stuks van het model bouwen, voor een prijs die rond de 1,35 miljoen pond zou liggen of 1,6 miljoen euro.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.