Nissan Qashqai: nieuwe generatie als E-Power

Binnenkort onthult Nissan de derde generatie van zijn kip met de gouden eieren. Deze nieuwe Qashqai is klaar voor een geëlektrificeerde revolutie dankzij de originele E-Powertechnologie van Nissan.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 16 november 2020
  • Toekomst

Nissan Qashqai: nieuwe generatie als E-Power

Nissan lanceert de derde generatie van zijn populaire Qashqai in 2021. Tot dan verslinden gecamoufleerde ontwikkelingsprototypes kilometers, zoals blijkt uit deze eerste ‘officiële’ foto’s.

Nissan Qashqai: nieuwe generatie als E-Power

Ondeugende uitstraling

Nissan onthult ook al een deel van de voorkant van zijn toekomstige Qashqai. Op die manier maken we al kennis met de ‘ondeugende’ stijl van zijn ledkoplampen, die wat doen denken aan die van zijn kleine broer Juke.

Lichter

Nissan Qashqai: nieuwe generatie als E-Power

Technisch gezien wordt de nieuwe Qashqai het eerste model in Europa op het platform CMF-C van de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi. Die structuur is 60 kilo lichter en tegelijk 41 procent stijver dan de huidig basis. Het gebruik van aluminium (deuren, vleugels, motorkap) en composietmaterialen (kofferklep) voor het koetswerk vergroot het gewichtsverlies nog met bijna 25 kilo.

Nissan Qashqai: nieuwe generatie als E-Power

E-Power

Onder de motorkap kondigt Nissan twee krachtbronnen aan voor de toekomstige Qashqai. Aan de ene kant is er een microhybride 1.3-benzinemotor. Maar hij krijgt het gezelschap van de E-Poweraandrijflijn, die “het rijplezier van een elektrische wagen biedt zonder enige beperkingen op het rijbereik”. Concreet wordt de aandrijving van deze variant verzorgd door een elektromotor. Maar die wordt met stroom gevoed via een benzinemotor die als generator werkt. Van een dieselmotor is onder de motorkap van de toekomstige Qashqai geen sprake meer.

Nissan Qashqai: nieuwe generatie als E-Power

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km