BMW
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De topmodellen krijgen een gespierdere look, terwijl ze meer rijplezier moeten combineren met een lager verbruik.
Begin deze maand werden de vernieuwde BMW X5 en X6 voorgesteld. Op het programma: meer geëlektrificeerde aandrijflijnen, een licht hertekend koetswerk en een herwerkt interieur met grotere schermen waarop een nieuw besturingssysteem draait. Die aanpassingen vind je natuurlijk ook terug in de BMW X5 M Competition en BMW X6 M Competition, maar die pakken het met wat meer drama aan.
Dat uit zich op het eerste zicht vooral in aanpassingen aan het koetswerk, waarbij volgens BMW “het dynamische en extravagante uiterlijk van beide modellen wordt onderstreept door frisse designaccenten”. In de praktijk betekent het dat ze er vooral vooraan agressiever ogen, met scherper getekende bumpers. Maar bij een M Competition verwacht je vooral meer branie onder de motorkap. En op dat vlak zou je gemengde gevoelens kunnen krijgen.
Hoewel de 4,4 liter grote ‘M TwinPower Turbo V8’ in beide modellen volgens BMW nieuw is, levert hij exact evenveel vermogen en koppel als in de uitgaande versies: 625 pk en 750 Nm. Ook de prestaties zijn zowat identiek, met 3,9 seconden voor de traditionele 0 naar 100-sprint. En dat terwijl de elektromotor die in de 8-traps M Steptronic versnellingsbak is geïntegreerd 12 pk en 200 Nm extra levert. Als het een troost mag zijn: volgens BMW is de aandrijflijn daardoor responsiever en gaan de hernemingen gaan erop vooruit. En dat is in het dagelijks gebruik misschien belangrijker dan 0 naar 100-cijfers.
In het dagelijks gebruik moeten de beter schakelende versnellingsbak, het nauwkeuriger afgestelde chassis en het verbeterde M xDrive vierwielaandrijvingssysteem met het Active M Differential achteraan volgens BMW ook zorgen voor meer rijplezier. Het standaard gemonteerde M sportuitlaatsysteem met elektrisch gestuurde kleppen moet de geluidsbeleving dan weer ten goede komen, terwijl nieuwe katalysatoren zorgen voor properdere uitlaatgassen. En ook minder uitlaatgassen, want het WLTP-gehomologeerde verbruik daalt van 13,3 l/100 km (303 gr/km CO2) in de huidige X5 M Competition naar 12,9 (291 g/km) in de nieuwe en van 13,1 l/100 km (299 g/km) naar 12,7 (287 g/km) bij de X6 M Competition.
Ben jij op zoek naar een BMW SUV? Kies uit meer dan 35.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste BMW SUV-zoekertjes nu hier:
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...