Opgelet: ga niet centraal achterin zitten in de Polo, Ibiza of Arona

De Volkswagen-groep meldt een probleem bij de bevestiging van de gordels achteraan in de nieuwe VW Polo en Seat Ibiza/Arona. In totaal worden er meer dan 400.000 auto’s teruggeroepen.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 14 mei 2018

Op drie compacte modellen van het nieuwe MQB A0-platform kan een probleem in het ontwerp van de veiligheidsgordels voor een veiligheidsprobleem zorgen. Met vijf passagiers, waarvan iemand centraal achteraan en links achteraan, kan de sluiting van de gordel links achteraan openen. Bij een schok, stevig remmen of een plotse richtingverandering kan de centrale gordel namelijk op de rode knop op de sluiting van de linker gordel duwen. En zo de gordel onbedoeld losmaken.

400.000 auto’s

De terugroepactie omvat alle nieuwe Polo’s, Ibiza’s en Arona’s, in totaal iets meer dan 400.000 auto’s. Volkswagen en Seat geven mee dat de terugroepactie over enkele weken begint. Klanten zullen een brief krijgen met de vraag om een afspraak bij hun concessiehouder te maken.

Laat niemand centraal achterin plaats nemen

In een officiële mededeling zeggen Volkswagen en Seat dat de Polo, Ibiza en Arona gehomologeerd blijven “met strikte naleving van de geldende wetten” en dat ze veilige auto’s zijn. Toch raden de merken hun klanten aan om niemand centraal achterin plaats te laten nemen tot ze bij hun concessiehouder langs zijn geweest.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km