Hyundai
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
Dit is ongetwijfeld de versie waar de echte Porsche-liefhebbers het meest op zitten te wachten: de radicaal sportieve GT3. Die naam staat voor een 911 tjokvol technologie uit de autosport maar die wel nog steeds op de openbare weg mag rijden.
Naast zijn kenmerkende stroomlijnhulpmiddelen en geperfectioneerde ophanging onderscheidt de GT3 zich van de andere 911’s door zijn bruisende atmosferische motor. Zijn 4.0-zescilinderboxer uit de GT3 Cup-racewagen ontwikkelt 510 pk bij 8.400 o/m en 470 Nm bij 6.100 o/m. De toerenbegrenzer is afgestemd op 9.000 o/m. Dat belooft dus een opwindende lyrische uitlaatklank te worden.
Om de kracht naar de achteras te sturen krijgen klanten de keuze tussen een manuele versnellingsbak (6 verhoudingen) of een PDK-robotbak met dubbele koppeling (7 versnellingen). De eerste laat de 911 GT3 naar 100 km/u optrekken in 3,9 seconden, de tweede heeft voor diezelfde oefening slechts 3,4 tellen nodig.
Ondanks een breder koetswerk, bredere wielen en nieuwe technische elementen is de nieuwe GT3 ongeveer even zwaar als zijn voorganger. Met de manuele versnellingsbak legt de Duitser 1.418 kilo op de weegschaal, tegenover 1.435 kilo met de PDK. Om dat te bereiken heeft Porsche de kofferklep op de neus gemaakt in kunststof versterkt met koolstofvezel (CFRP) en monteert het verder ramen in licht glas, geoptimaliseerde remschijven en gesmede velgen in lichte legeringen.
De combinatie van al die elementen heeft duidelijk zijn effect: de 911 GT3 is tot in de puntjes verfijnd en is op die manier de eerste productiewagen met een atmosferische motor die de legendarische Nordschleife van de Nürburgring in minder dan 7 minuten verslindt.
Ben jij op zoek naar een Porsche 911 ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Porsche 911 zoekertjes nu hier:
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!