De Tesla-killer van Porsche

Vanuit het niets is Tesla de laatste jaren uitgegroeid tot een ster bij de prestigemerken. Maar er is stevig weerwerk op komst. Porsche onthult in Frankfurt een volledig elektrische sportwagen.

  • Van den Bogaert Robin
  • 15 september 2015

Niet de vernieuwde 911 met zijn turbomotoren, maar deze Mission E trekt op de Porsche-stand alle aandacht naar zich toe. ‘De eerste elektrisch aangedreven sportwagen die de naam Porsche verdient’, zo verkopen de Duitsers hun nieuwste prototype. Hij rijdt inderdaad helemaal elektrisch – in tegenstelling tot de hybride 918 Spyder – en haalt een comfortabel rijbereik van maximaal 500 km. Vergelijkbaar met … de Tesla Model S. Ook de maatvoering sluit aan bij de Amerikaan; iets compacter dus dan de Panamera.

600 pk

Met een systeemvermogen van 600 pk uit twee elektromotoren sprint deze sportieve berline in 3,5 seconden naar 100 km/u en na 12 tellen haalt hij al 200 km/u. De kracht gaat altijd naar de vier wielen, die voor extra wendbaarheid ook alle vier gestuurd worden.

Laden in 15 minuten

De batterijen laad je in 15 minuten 80 procent op, dankzij een 800 volt-oplaadsysteem (tegenover 400 volt bij conventionele laadsystemen). Een beweegbaar segment in de voorvleugel aan de linkerkant geeft toegang tot de zogeheten Porsche Turbo Charging-aansluiting. Het is trouwens ook mogelijk om draadloos (inductief) op te laden via een speciale ‘laadplaat’.

Smile!

Bijzonder is ook de bediening van de Mission E. Een camera volgt de oogbewegingen van de bestuurder en ziet naar welk instrument hij of zij kijkt. Het menu van dit instrument kun je dan activeren met een knop op het stuurwiel. Om in dit menu te navigeren, wordt een combinatie van oog- en handbewegingen gebruikt. Het scherm volgt zelfs de zitbewegingen van de bestuurder om altijd zichtbaar te blijven (bijvoorbeeld wanneer het stuur draait).

Rijplezier krijgt in de Mission E een gezicht. Een camera in de binnenspiegel herkent vrolijke bestuurders, waarna een lachende smiley verschijnt op het dashboard. Tot slot kun je de Mission E met een tablet configureren vanop afstand (routes doorsturen naar de auto, een technische diagnose van de auto bekijken, …).

Productie?

Porsche maakt er geen geheim van dat er productieplannen zijn voor dit prototype, maar geeft zichzelf nog een beetje tijd. Voor het einde van dit decennium zou hij op de weg verschijnen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Van den Bogaert Robin

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km