Hyundai
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
Elk jaar brengt het warme weer dit soort berichten met zich mee, en elke keer is zulk bericht er een teveel: “Kind gered uit snikhete auto”. De Rear Occupant Alert die Hyundai binnenkort in zijn Santa Fe aanbiedt, moet verstrooide ouders wakker schudden.
Het principe is simpel: een sensor in het plafond achter de tweede zitrij registreert beweging in de auto wanneer die op slot is. De knipperlichten en claxon waarschuwen omstanders dat er een kind of huisdier in de auto opgesloten zit.
Het systeem – Rear Occupant Alert – onthoudt wanneer de achterste deuren open zijn gegaan, bijvoorbeeld om een kind vast te gespen in een kinderzitje of om een hond plaats te laten nemen op de achterbank. Als de Rear Occupant Alert daarna merkt dat de achterste deuren niet terug zijn opengegaan wanneer het contact wordt uitgezet, krijgt de chauffeur een melding op het display.
Die melding kan hij wegklikken door op de “OK”-knop op het stuur te duwen, en hij kan daarop het kind of de hond uit de auto halen. Heeft de chauffeur niet op “OK” geduwd, dan activeert het systeem de sensor in het plafond automatisch. Registreert de Rear Occupant Alert daarop beweging in de auto, dan gaat het alarm af.
Hyundai is weliswaar niet de eerste constructeur die aan dergelijke waarschuwing denkt. In de Verenigde Staten debuteerde de GMC Acadia met een “Rear Seat Reminder”, die intussen ook op Buicks, Cadillacs en Chevrolets te krijgen is. Ook de Nissan Pathfinder is in de VS te verkrijgen met een “Rear Door Alert”.
Bij ons zal de Rear Occupant Alert inbegrepen zijn in het Safety Pack, dat voorlopig alleen te verkrijgen is in de hoogste uitrustingsversie, laat de Belgische Hyundai-importeur weten. Daarna is het de bedoeling dat het veiligheidssysteem ook beschikbaar wordt op andere modellen. De nieuwe Santa Fe staat vanaf september in de showroom – nog net op tijd voor een warme nazomer.
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!