Neen, dit is niet de Aston Martin die u verwacht...

Deze wagen lijkt inderdaad bijzonder goed op de Aston Martin DB5, beter bekend als het favoriete vervoermiddel van James Bond. Maar vergis je niet, dit is de DB4 GT: een uiterst zeldzaam model dat zelfs nog moeilijker te vinden is...

  • Piette François
  • 09 augustus 2016

Zie hier een typisch voorbeeld van de ‘gentleman's racer’: een wagen voor echte heren met een voorliefde voor de motorsport. Deze auto staat garant voor verbluffende prestaties op de piste, maar is tegelijkertijd enorm verfijnd met zijn lederen stoelen en zijn uitrusting om met het grootste gemak een continent over te steken.

Het zit ‘m in de details

De DB4 GT is de versie voor de ‘piste’ van de Aston Martin DB4. Dit model, geproduceerd in 1960, maakt dan ook onderdeel uit van een exclusieve reeks van 75 exemplaren. De DB4 GT onderscheidt zich van andere modellen door zijn grotere luchtinlaat op de motorkap, de specifieke koplampen (overgenomen door de DB4 Vantage, de DB5 en de DB6), de kortere wielbasis (13 cm), zijn lichtere carrosserie (- 90 kg) en vooral zijn krachtigere motor! Als je vergelijkt met de wagens van nu, zou je kunnen zeggen dat hij te vergelijken is met de Porsche 911 GT3 RS, maar dan zonder het extravagante uitzicht en uitrusting.

Meer dan 300 pk

Onder de motorkap vind je een 6-cilinder motor met dubbele bovenliggende nokkenassen. Een prachtig staaltje lichtmetalen engineering, van 3.7 liter en goed voor 240 pk op de traditionele DB4. Met een verhoogde compressieverhouding, nieuwe nokkenassen, een dubbele ontsteking en drie Weber carburateurs met dubbel lichaam, levert deze motor 304 pk bij 6.000 omw/min. Althans in theorie ...

0126/R

Dit chassis, de 26ste, heeft maar één keer een race gereden: in maart 1960 in Brands Hatch in Groot-Brittannië én heeft de wedstrijd ook gewonnen! De verdere geschiedenis van deze wagen verloopt een pak rustiger. Geregeld verwisselt hij van eigenaar, maar telkens wordt hij perfect onderhouden, zonder een complete restauratie te ondergaan.

Recent kreeg hij echter wel een grondige revisie, met als resultaat een 4,2-liter motor, een versterkte suspension kit en een discrete boog die gelukkig verwijderd kan worden. Jammer dat hierdoor de oorspronkelijke samenstelling niet langer 100% origineel genoemd kan worden... Maar uiteindelijk zal dit bijna geen gevolgen hebben voor de waarde van de wagen. Want belangrijker: hij is nooit in een ongeval verzeild geraakt.

Is dit toppunt van verfijning precies wat jij nodig hebt? Zorg dan dat je erbij bent op 7 september wanneer de veiling plaatsvindt in Londen bij RM Sotheby’s. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Tim Scott - RM Sotheby's.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km