Saab is failliet

  • Piette François
  • 19 december 2011

Gemengde gevoelens van diepe verontwaardiging, onmacht en bittere teleurstelling heersen momenteel in het kleine autowereldje. De euthanasie van een legendarische constructeur zoals Saab zal een lange en pijnlijke lijdensweg beëindigen.

Aangekondigd einde

Al meer dan twee jaar wekt de constructeur compassie op, zelfs bij de concurrenten. Het is een triest einde voor een constructeur die zoveel bijgedragen heeft tot de auto en de autosport, vooral op veiligheidsvlak. Door de terughoudendheid van General Motors (dat zijn technologie probeert te beschermen) heeft de Chinese kandidaat-overnemer Youngman de handdoek in de ring gegooid. Saab leefde al twee jaar aan het infuus en zal nu uitdoven op een manier die onwaardig is gezien zijn rijke verleden. Er is niet veel meer aan te doen, de Zweden zijn insolvent en hebben het faillissement aangevraagd, dat zeer binnenkort door de rechtbank zal bekrachtigd worden.

Moedermaatschappij Swedish Automobile NV (Swan) heeft het faillissement aangevraagd voor Saab Automobile, Saab Automobile Tools en Saab Powertrain.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Saab.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km