Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Bestaat er voor een vliegtuigfabrikant als Saab een mooier symbool dan de feniks? Deze mythische vogel, die volgens de legende in staat is om uit zijn eigen as te herrijzen, belichaamt perfect de situatie van het Zweedse merk. Saab is ontsnapt uit een heel delicate financiële positie en kan de toekomst eindelijk met een zeker vertrouwen tegemoetzien. Zoals de mythische vogel slaat Saab opnieuw zijn vleugels uit.
Onder het dreigende uiterlijk, dat duidelijk herinnert aan het luchtvaartverleden van Saab en de naam aeromotional design meekreeg, klopt een stevig hart dat rekening houdt met het milieu. De constructeurs moeten tegenwoordig een goed evenwicht vinden om passie op te wekken zonder met de vinger gewezen te worden. Het ontwerp getuigt van een zeldzame zuiverheid die volledig in het teken staat van een goede stroomlijn. Zo worden zijspiegels vervangen door camera's, beperken de velgen turbulenties en ontbreken portiergrepen.
De deuren van de Saab PhoeniX openen zoals de vleugels van de gelijknamige vogel. Ze geven toegang tot een ultramoderne wereld met een zogeheten IQon-infotainmentsysteem. Achter die vage naam schuilt een platform dat vergelijkbaar is met smartphones en waarmee je updates en tal van gegevens kunt downloaden of defecten aan de auto kunt opsporen. De toepassing draait op het Android-besturingssysteem van Google.
De samenwerking met BMW werpt de eerste vruchten af. Onder de motorkap vinden we een 1.6 turbo benzinemotor met 200 pk, gekoppeld aan een elektromotor (25 kW) aan de achterwielen. De PhoeniX wordt dus aangedreven op de vier wielen en beschikt over een uitgekiend eXWD-differentieel. Deze hybride Saab bereikt 100 km/u in 5,9 seconden en wordt elektronisch begrensd op 250 km/u. Deze vogel heeft het hart van een leeuw en de dorst van een kameel: 5 l/100 km (119 g CO2/km).
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.