Polestar
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
Spyker, het Nederlandse sportwagenmerk dat vorig jaar failliet ging, moet dit jaar uit zijn as herrijzen. Eigenaar Victor Muller heeft daarvoor een Russische investeerder aan de haak geslagen.
De geschiedenis van het Nederlandse sportwagenmark Spyker, dat sinds 2000 auto’s bouwt onder de bestaande merknaam, ging niet echt over rozen. Excentrieke auto’s, maar ook (kortstondig) een F1-team, een financiële trukendoos waar menig goochelaar jaloers op zou zijn, de weinig succesvolle overname van Saab en enkele faillissementen… het leest als een thriller. Maar in 2022 begint Spyker een nieuw hoofdstuk, met een herstart van de productie.
Victor Muller, de eigenaar van Spyker, heeft daarvoor een akkoord gesloten met de Russische bankier en oligarch Boris Rotenberg en diens zakenpartner Michail Pessis, dezelfde namen die in 2020 al eens de revue passeerden. Zij zullen het geld ter beschikking stellen om dit jaar de productie opnieuw op te starten van de drie modellen van het merk, de sportwagen B6 Venator, de supercar C8 Preliator en de D12 Peking-to-Paris SUV. Die productie blijft in Nederland, maar de koolstofvezel koetswerken zullen uit Rusland komen.
Ook voor de eigenaars van de tot nu tot meer dan 260 gebouwde Spyker-modellen is er goed nieuws. Er komen immers twee ‘service centers’ voor het merk, één in het Zuiden van Frankrijk, en één korter bij huis. Nu nog afwachten of de aankondiging meer succes zal hebben als die in 2020...
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.