Polestar
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
De jaren 80 zijn intussen al weer enkele decennia geleden. Sindsdien zijn auto’s bijzonder sterk geëvolueerd. Nog steeds een zwak voor de kleine sprintkanonnen van toen? Dan kan je deze oppikken zonder je blauw te betalen.
Vergeet de Fiesta XR2 en zijn te hoge vermogen voor de vooras. De Escort kreeg ook een sportieve behandeling. Er werden zelfs heel wat sportversies van afgeleid, van de XR3 met 96 pk tot de RS Turbo met 132 pk. De RS is de meest verleidelijke, maar ook de duurste. De XR3 is minder dynamisch, maar makkelijker te vinden. En de 1.6 is onverwoestbaar als je regelmatig de distributieriem vervangt.
De Peugeot 205 GTI te duur geworden? Dan is dit iets voor jou. De sprankelende Italiaanse 1.3 produceert meer dan 100 pk dankzij een Garrett-turbo. Daardoor haalt dit autootje van minder dan 900 kilogram 100 km/u in iets meer dan 8 seconden. De acceleraties konden zich dus meten met de Franse brigade van toen, maar het weggedrag leed onder een zware vooras.
De GSi-benaming verwijst meestal naar de sportieve Opels. De Kadett kreeg ook zulke behandeling, zowel in berline als cabriolet. Ook qua motoren was er keuze: een 1.8 en 2.0, met 8 of 16 kleppen. Het vermogen varieerde van 115 tot 156 pk. In alle gevallen waren de motoren gewillig, maar het vermogen wist de vooras af en toe te overmannen.
De eerste Alfa Romeo 33-modellen beginnen te verdwijnen: de ecologische auto vernietigt zichzelf namelijk door te roesten. Jammer, want op de elektronicaproblemen na is de auto geweldig, met muzikale en enthousiaste motoren. Als het onderhoud nauwkeurig gebeurde, is de motor betrouwbaar.
Dit model moest de Mini vervangen, maar het omgekeerde gebeurde. Deze kleine stadsauto uit de jaren 80 kende ook sportversies, vooral met “turbo”-opschrift. Op die manier produceerde de Austin-motor (die al uit de jaren 50 stamde) 94 pk. Het weggedrag was dynamisch en de motor bruiste, maar die laatste was wel gekoppeld aan een oude vierversnellingsbak. Vandaag is de grootste moeilijkheid een exemplaar vinden.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.