Top 5: GTI’s uit de jaren 80 voor minder dan € 5.000

De jaren 80 zijn intussen al weer enkele decennia geleden. Sindsdien zijn auto’s bijzonder sterk geëvolueerd. Nog steeds een zwak voor de kleine sprintkanonnen van toen? Dan kan je deze oppikken zonder je blauw te betalen.

  • Piette François
  • 24 augustus 2017

Ford Escort XR3 en RS

Vergeet de Fiesta XR2 en zijn te hoge vermogen voor de vooras. De Escort kreeg ook een sportieve behandeling. Er werden zelfs heel wat sportversies van afgeleid, van de XR3 met 96 pk tot de RS Turbo met 132 pk. De RS is de meest verleidelijke, maar ook de duurste. De XR3 is minder dynamisch, maar makkelijker te vinden. En de 1.6 is onverwoestbaar als je regelmatig de distributieriem vervangt.

Fiat Uno Turbo

De Peugeot 205 GTI te duur geworden? Dan is dit iets voor jou. De sprankelende Italiaanse 1.3 produceert meer dan 100 pk dankzij een Garrett-turbo. Daardoor haalt dit autootje van minder dan 900 kilogram 100 km/u in iets meer dan 8 seconden. De acceleraties konden zich dus meten met de Franse brigade van toen, maar het weggedrag leed onder een zware vooras.

Opel Kadett GSi

De GSi-benaming verwijst meestal naar de sportieve Opels. De Kadett kreeg ook zulke behandeling, zowel in berline als cabriolet. Ook qua motoren was er keuze: een 1.8 en 2.0, met 8 of 16 kleppen. Het vermogen varieerde van 115 tot 156 pk. In alle gevallen waren de motoren gewillig, maar het vermogen wist de vooras af en toe te overmannen.

Alfa Romeo 33

De eerste Alfa Romeo 33-modellen beginnen te verdwijnen: de ecologische auto vernietigt zichzelf namelijk door te roesten. Jammer, want op de elektronicaproblemen na is de auto geweldig, met muzikale en enthousiaste motoren. Als het onderhoud nauwkeurig gebeurde, is de motor betrouwbaar.

MG Metro Turbo

Dit model moest de Mini vervangen, maar het omgekeerde gebeurde. Deze kleine stadsauto uit de jaren 80 kende ook sportversies, vooral met “turbo”-opschrift. Op die manier produceerde de Austin-motor (die al uit de jaren 50 stamde) 94 pk. Het weggedrag was dynamisch en de motor bruiste, maar die laatste was wel gekoppeld aan een oude vierversnellingsbak. Vandaag is de grootste moeilijkheid een exemplaar vinden.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km