Toyota Century SUV: een showcase van Japanse knowhow

De Rolls-Royce Cullinan en Bentley Bentayga mogen hun borst al natmaken voor deze Japanse uitdager!

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 06 september 2023
  • Lancering

Tot nu toe werd het Century-label van Toyota enkel gebruikt voor een exclusieve luxelimousine die al sinds 1967 op quasi artisanale wijze wordt gebouwd in de fabriek van Higashi-Fuji. Maar gezien het succes van ultraluxueuze SUV's in Japan, zoals de Rolls-Royce Cullinan en de Bentley Bentayga, heeft de constructeur besloten het spel mee te spelen met de indrukwekkende Century SUV.

Een enorm luxueuze mastodont met een lengte van 5,2 m die maar liefst 2.600 kg op de weegschaal legt. Er is plek aan boord van het weelderige interieur voor vier inzittenden, maar de ruimte lijkt volledig in teken te staan van de twee personen die plaats kunnen nemen achteraan. De toegang wordt er gemakkelijk gemaakt dankzij twee stoelen die in alle richtingen instelbaar zijn. Optioneel kan je zelfs kiezen voor een GR-versie, die is uitgerust met twee elektrisch openende en sluitende achterdeuren. Maar dat is nog niet alles, want er kan ook een speciale Rear Comfort-modus worden geactiveerd om het gelukkige paar achterin te beschermen van alle storende geluiden of trillingen van de buitenwereld of van de motor. Zelfs het stuur en de remmen worden daarmee verzacht voor een optimaal comfort.

Op technisch vlak kan het model rekenen op vierwielaandirjving, met een plug-inhybride aandrijflijn onder de kap die afkomstig is van bij Lexus. Het gaat om een 3,5 liter-V6 die wordt gekoppeld aan een elektromotor, met een gecombineerd vermogen van meer dan 400 pk. Het geheel wordt verdeeld onder de twee assen dankzij een intern ontwikkelde CVT-automaat.

Het model is helaas exclusief bedoeld voor de Japanse markt. De prijs varieert rond de 25 miljoen yen, wat vandaag omgerekend zo'n 158.000 euro is. De productie wordt eveneens beperkt tot zo'n 30 exemplaren per maand.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Toyota.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km