Vergeten concept: Lancia Fulvia Coupé

Het doet autoliefhebbers ongetwijfeld pijn om het eens zo roemrijke Italiaanse merk Lancia vandaag te zien zieltogen. Had dit conceptmodel van een kleine coupé daar in 2003 verandering in kunnen brengen?
  • Bervoets Wim
  • 23 november 2016

In 2003 pakte Lancia op het salon van Frankfurt uit met een verrassing: de Fulvia Coupé Concept. De Italianen namen heel wat risico om een legendarische naam als Fulvia opnieuw op een model te plakken, maar ze hadden heel wat troeven in handen om de ambities waar te maken.

Tweezitter

Hij mag vanuit sommige hoeken wel wat weghebben van de eerste generatie Mercedes SLK, toch is deze conceptcar een gesloten coupé. Een strikte tweezitter bovendien, die binnenin stof, leder en hout combineerde tot een aantrekkelijk geheel.

Meesurfen

Het was bovendien geen verkeerde zet van Lancia om de naam Fulvia opnieuw op te diepen. In 2003 was de Mini nog maar net terug van onder het stof gehaald, en goed drie jaar later zou Fiat de 500 weer boven de doopvont houden. Lancia kon dus perfect meesurfen op de retromode van toen.

Rationeel

Bovendien was er ook rationeel over de haalbaarheid nagedacht: het chassis kwam van de toenmalige Fiat Punto, waardoor de Lancia Fulvia Coupé voorwielaangedreven was. Onder de motorkap zat een dwarsgeplaatste 1.8 viercilinder van Fiat, die 140 pk produceerde. Met een gewicht van 990 kg zorgde dat ervoor dat de kleine Lancia in 8,6 seconden naar 100 km/u spurtte.

Geschrapt

Helaas bleek het financiële plaatje toch niet helemaal te kloppen. Ondanks de populariteit van kleine coupés begin jaren 2000, werd de Lancia Fulvia Coupé Concept geschrapt en kwam er geen productie. Jammer, want hij had misschien wel tegengewicht kunnen bieden in de roemloze ondergang van het merk…

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km