BMW
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
In 1998 bracht Lexus een kleine berline op de markt die erop was gericht om de BMW 3-Reeks te beconcurreren, de IS. De kleine Japanner deed eerst dienst met een 2.0-zescilinder in lijn, maar kreeg later een dikke drieliter voor de Amerikaanse markt. Dat volstond echter nog niet…
Lexus deed daarom beroep op de tuner RMSV (Rod Millen Special Vehicles) en bestelde bij hen een concept uitgerust met de huiseigen 4.3-V8. Dat was volgens de tuner helemaal niet ingewikkeld, want de V8 paste perfect in de neus van de donorwagen, een IS300! En omdat er geen sprake van kon zijn om het daarbij te laten, kreeg de conceptcar bovendien een manuele zesversnellingsbak van Getrag.
Het is heel spijtig dat deze auto nooit in productie ging. De preparatie van het model gebeurde namelijk volledig volgens de regels van de kunst: om de 340 pk van de V8 op de achterwielen te kunnen overbrengen, boog RMSV zich over de wieltreinen door ze te schoeien met achttienduimvelgen en Michelin Sport Cup-banden, Brembo-remmen, Tein-veren en schokdempers die in liefst 16 standen konden worden ingesteld.
Helaas kreeg de conceptcar, die werd voorgesteld op de SEMA-beurs in Las Vegas, nooit een vervolg. Of toch niet rechtstreeks. De tweede generatie van de Lexus IS kreeg namelijk wel een V8. Deze IS-F beloofde wel 423 pk! Maar dat is een verhaal voor een andere keer…
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.