Vergeten concept: Rover P6BS, verbluffende Porsche 911 op zijn Brits

Een centraal achterin geplaatste V8 met veel vermogen, een 2+2-architectuur en een strak design: de Britten stonden ooit op het punt de Porsche 911 te gaan beconcurreren op zijn eigen terrein.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 30 september 2020
  • Divers

Vergeten concept: Rover P6BS, verbluffende Porsche 911 op zijn Brits

We hadden het er recent nog over: in de jaren ’60 kocht Rover een 3.5-V8 van Buick. Deze geheel lichtmetalen motor was oorspronkelijk bestemd voor comfortabele berlines, maar de ingenieurs stonden te springen om aan de slag te gaan met het ongelooflijke potentieel van deze krachtbron. En zo dook al snel het idee van een sportwagen op. In alle discretie begonnen een paar gepassioneerde mensen dit raspaardje te bedenken, aangedreven door de kerngezonde V8.

Vergeten concept: Rover P6BS, verbluffende Porsche 911 op zijn Brits

In 1967 vlotte de studie goed. De motor was centraal achterin gemonteerd, maar aan de rechterkant, om ruimte te laten voor de transmissie. Het geheel was opmerkelijk compact. De ingenieurs waren enthousiast na de eerste testritten en gingen uit van een snelle marktintroductie, eventueel onder de merknaam Alvis, die deed dromen van briljante vooroorlogse sportwagens en comfortabele coupés uit de jaren ’50. Naar journalisten werden veelbelovende persberichten uitgestuurd en in de VS, de markt die bij uitstek verzot was op dit soort modellen, werd er zelfs al een prijskaartje op gehangen.

Vergeten concept: Rover P6BS, verbluffende Porsche 911 op zijn Brits

Eind de jaren ’60 kampte de Leyland-groep (het moederhuis van Rover) echter met een onbekwaam management, dat bovendien werd geconfronteerd met een krimpende economische context en, vooral, agressieve vakbonden die steeds weer gingen staken. De val was ingezet en het project werd vergeten. Rover moest zich concentreren op het recycleren van bestaande modellen. Het prototype van de P6BS bestaat echter nog en is te zien in het British Motor Museum.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km