Renault
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
We hadden het er recent nog over: in de jaren ’60 kocht Rover een 3.5-V8 van Buick. Deze geheel lichtmetalen motor was oorspronkelijk bestemd voor comfortabele berlines, maar de ingenieurs stonden te springen om aan de slag te gaan met het ongelooflijke potentieel van deze krachtbron. En zo dook al snel het idee van een sportwagen op. In alle discretie begonnen een paar gepassioneerde mensen dit raspaardje te bedenken, aangedreven door de kerngezonde V8.
In 1967 vlotte de studie goed. De motor was centraal achterin gemonteerd, maar aan de rechterkant, om ruimte te laten voor de transmissie. Het geheel was opmerkelijk compact. De ingenieurs waren enthousiast na de eerste testritten en gingen uit van een snelle marktintroductie, eventueel onder de merknaam Alvis, die deed dromen van briljante vooroorlogse sportwagens en comfortabele coupés uit de jaren ’50. Naar journalisten werden veelbelovende persberichten uitgestuurd en in de VS, de markt die bij uitstek verzot was op dit soort modellen, werd er zelfs al een prijskaartje op gehangen.
Eind de jaren ’60 kampte de Leyland-groep (het moederhuis van Rover) echter met een onbekwaam management, dat bovendien werd geconfronteerd met een krimpende economische context en, vooral, agressieve vakbonden die steeds weer gingen staken. De val was ingezet en het project werd vergeten. Rover moest zich concentreren op het recycleren van bestaande modellen. Het prototype van de P6BS bestaat echter nog en is te zien in het British Motor Museum.De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!