Deze oude Buick deelt een geheim met… Land Rover, Morgan en TVR

De Buick Special en zijn neven Pontiac Tempest en Oldsmobile F-85 waren begin de jaren 1960 compacte modellen van General Motors. Wat hebben zij met de Range Rover te maken?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 09 juli 2020
  • Divers

Deze oude Buick deelt een geheim met… Land Rover, Morgan en TVR

De verwantschap ligt onder de motorkap. Aan het eind van de jaren ’50 vroeg GM aan zijn ingenieurs om een nieuwe, compacte, krachtige en lichte motor te ontwikkelen . De 3.5-V8 dook voor het eerst op in 1961 onder de motorkap van de Buick Special, Pontiac Tempest en Oldsmobile F-85. Hij was volledig in lichtmetaal gemaakt en haalde een uitstekend rendement. Hij was goed ontwikkeld en kreeg al snel het gezelschap van een turboversie.

Deze oude Buick deelt een geheim met… Land Rover, Morgan en TVR

Helaas was hij peperduur om te bouwen, waren de koelmiddelen in de VS niet aangepast aan lichtmetalen motoren en kampte hij bovendien met wat dichtingsproblemen. GM besliste het blok te laten vallen bij de facelift van het trio in 1964. Hij kreeg wel nog een afgeleide, een V6, maar dan in gietijzer.

Deze oude Buick deelt een geheim met… Land Rover, Morgan en TVR

Rover van zijn kant zocht een vervanger voor zijn verouderde zescilinder in lijn en keek naar Amerikaanse motoren. De Buick-V8 leek perfect omdat hij zo weinig woog. De Britse directie slaagde erin de Amerikanen ervan te overtuigen om hun plannen af te staan en na een paar evoluties werd hij in 1967  gebruikt in de Rover P5. Vervolgens kende de motor een ongelooflijke geschiedenis als hart van Rovers, Land Rovers, Morgans, MG’s, Triumphs en zelfs TVR’s. Hij werd voor het laatst officieel gebruikt in 2004, in de neus van de Land Rover Discovery en de tuner Bowler heeft hem zelfs tot 2006 gebruikt. Een knappe revanche voor een motor die vlak na zijn geboorte door zijn ontwikkelaars bij het afval werd gezet.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km