Renault
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
Eind jaren 80 draaide het niet goed bij Lotus: de middelen en de inspiratie leken wel opgebruikt. De kleine Engelse constructeur lanceerde zelfs een cabriolet met de naam van een legendarische voorganger (Elan) maar de motor van een Japanner (Isuzu) en – heiligschennis – voorwielaandrijving. De situatie leek uitzichtloos, tot de zakenman Romano Artioli in 1993 het merk kocht en weer op het juiste spoor zette.
De sleutel tot het succes? De Elise. De kleine, lichte sportwagen met Rover-motor deed een frisse wind waaien door het merk, dat opnieuw geld zag binnenkomen. Lotus maakte van het momentum gebruik om een nieuw model te onderzoeken, gebaseerd op de Elise maar veel radicaler. De naam? 340R, verwijzend naar de verhouding gewicht/vermogen van 340 pk per ton.
Technisch gebruikt deze auto een vertrouwd recept: een aluminium chassis en een Rover-motor. Die laatste krijgt een stevige vitaminekuur: de 1.8 heeft geen 118 pk meer, maar 177. Maar ondanks de goede bedoelingen geraakten de ingenieurs niet aan 340 pk per ton. Maar dat hoeft niet te ontgoochelen: met een gewicht van 675 kilogram was dat voldoende om de 340R in 4,5 seconden naar 100 km/u te katapulteren.
Bovendien vond Lotus een andere betekenis voor de naam: het aantal geproduceerde exemplaren. De 340R is dus zeldzaam. De productie begon in 2000 en met merendeel van de exemplaren, rechtsgestuurd, kreeg enkele verbeteringen voor circuitgebruik. De meest voorkomende wijzigingen zijn een oliekoeler en een upgrade naar 192 pk.
Check goed of de auto geen schade heeft geleden en hij recht rijdt. Rover-kenners weten dat de koppakking van de motor de zwakke plek is. Rijd hem dus zorgvuldig warm en onderhoud hem dus minutieus.
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!