Vergeten model: Volkswagen Polo Harlekin, de rijdende kleurboek

We hebben nooit echt zeker geweten wat eigenaars van de Polo Harlekin moesten invullen bij “koetswerkkleur”, maar zijn unieke kleurencombinatie staat nog steeds op ons netvlies gebrand!

  • Bervoets Wim
  • 08 november 2017
  • Divers

Zoals heel wat speciale reeksen was het ook bij deze Polo nooit de bedoeling om in productie te gaan. Toen de derde generatie van de Volkswagen Polo in 1994 debuteerde, wilde de VW-marketingafdeling zijn troeven zoals uitrustingspakketten en constructiewijze in de verf zetten. Dat deed het letterlijk: door de onderdelen die bij elkaar hoorden dezelfde kleur te geven.

Van 20 naar 1.000

De Duitse constructeur bouwde als marketingstunt 20 exemplaren, maar de respons van het publiek was zo positief dat Volkswagen uiteindelijk besloot om toch een beperkte productie te starten van 1.000 exemplaren. De productieversie van de Polo Harlekin verscheen in 1995.

Kleurcode

De kleuren werden niet lukraak gecombineerd: de kleur van de voorbumper was altijd dezelfde als die van de voorste portieren, die van de achterbumper dezelfde als die van de achterste portieren. Twee versies hadden een achterklep die dezelfde kleur had als de voorvleugels, en twee andere versies hadden een achterklep met dezelfde kleur als de voorste portieren. In totaal waren er vier verschillende kleurcombinaties mogelijk met rood, geel, groen en blauw. Hoe dat op de productielijn gebeurde? De koetswerkonderdelen werden met de hand verwisseld…

Soberder interieur

Wie dacht dat Volkswagen ook loos ging met het interieur, is eraan voor de moeite: binnen overheerst de bekende Duitse strengheid. Op enkele details na: het stuur kreeg een blauwe rand, de schakelpook een Harlekin-opschrift en de zwarte stoffen bekleding kreeg een kleurrijk motief.

Onder de kap

Het motoraanbod van de Polo Harlekin stemde in grote lijnen overeen met dat van de gewone Polo: een atmosferische 1.0 van 45 pk (die later zijn vermogen zag toenemen naar 50 pk), een 1.4 van 60 pk en een 1.6 van 75 pk.

Vandaag

De productie van de Polo Harlekin klokte uiteindelijk af op 3.806 exemplaren. Bij ons duikt er heel af en toe een exemplaar op in de zoekertjes, maar de meeste Harlekins vind je terug in Duitsland. Je vindt er al een voor enkele honderden euro’s, maar een degelijk exemplaar betaal je om en bij de € 2.000. Bekijks verzekerd!

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km