Polestar
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
Uitstekende prestaties met een zeer acceptabel verbruik: dat is altijd al de kern geweest van de Golf GTD. De nieuwste ‘GTI-diesel’ staat over enkele weken op het salon van Genève en later dit jaar bij de dealers.
Het is precies dertig jaar geleden dat Volkswagen de eerste GTD lanceerde, op basis van de Golf I. Zijn 1.6 dieseltje leverde toen 70 pk. Vandaag is de Golf GTD van een heel andere orde, maar het principe blijft hetzelfde. Onder de motorkap ligt een 2.0 TDI, die ook in de Seat Leon FR en de Audi A3 beschikbaar wordt. Deze viercilinder is goed voor 184 pk en een koppel van 380 Nm en maakt van de nieuwe Golf GTD de snelste ooit.
Het uiterlijk van de GTD sluit aan bij de GTI: 17-duimsvelgen, een diffuser en spoiler achteraan, zijschorten, een honingraatgrille, een verlaagd onderstel enzovoort. Die lijn zet ook door in het interieur, met sportstoelen met ruitbekleding (typisch GTI), een sportstuur met bedieningsknoppen, speciale pedalen en GTD-logo’s. Kortom, relatief discreet maar net voldoende om te zien dat dit geen doorsnee 1.6 TDI’tje is.
Qua verbruik scheelt het nochtans niet veel: de GTD haalt in theorie een gemiddelde van 4,2 l/100 km (CO2: 109 g/km). Een manuele zesbak is standaard, een DSG 6-automaat optioneel.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.