Volledig in het nieuw: de Peugeot 3008

Peugeot stopt zijn populaire 3008-crossover in een volledig nieuw jasje. Was het vorige model nog een verhoogde break, dan speelt het nieuwe model duidelijk de kaart van de SUV!
  • Bervoets Wim
  • 23 mei 2016

Dat is uiteraard een bewuste keuze van het Franse merk: sinds de lancering van de eerste 3008 in 2009 is de verkoop van SUV’s in het C-segment, waar de 3008 in uitkomt, aanzienlijk toegenomen. En een competitief segment vereist uiteraard een competitieve speler!

Stevig op zijn poten

In de nieuwe 3008 vinden we enkele typische Peugeot-designkenmerken terug die we vorige week ook in de gefacelifte Peugeot 2008 tegenkwamen: de grille staat een stuk verticaler en heeft de leeuw in het midden prijken, de achterlichten krijgen een 3D-signatuur en enkele chromen koetswerkbeschermers moeten de robuustere look benadrukken. Net als de toegenomen bodemvrijheid.

Ruimte zat

De nieuwe 3008 staat op het EMP2-platform, dat ook voor de Peugeot 308 wordt gebruikt. In de praktijk betekent dit naast een gewichtsverlies van zo’n 100 kg dat de nieuweling ruimer wordt, en de Fransen benadrukken dat vooral de passagiers daarvan profiteren. En ook aan laadruimte geen gebrek: tot 90 liter meer dan zijn voorganger!

Zeiden we al “comfort”?

Een neerklapbare achterbank met vlakke laadvloer en een sensor onder de achterbumper om de kofferklep te openen moeten voor het nodige gebruiksgemak zorgen. En zelfs wanneer de laadruimte volledig benut wordt, kunnen de voorste passagiers genieten van de massagefunctie van de voorzetels, het optionele panoramadak en het gloednieuwe Focal-audiosysteem, en kunnen ze hun smartphone opladen door middel van inductie.

i-Cockpit

Peugeot pakt graag uit met zijn i-Cockpit. Dat betekent dat ook de 3008 het kleine stuurwiel uit de 208, 2008 en 3008 krijgt, dat bovenaan en onderaan is afgeplat. Daarboven staat het instrumentenpaneel, dat wordt geprojecteerd op een volledig aanpasbaar digitaal scherm. Centraal op de middenconsole vinden we dan weer een touchscreen van 8 duim, met daaronder enkele schakelaars om snel aan de hoofdfuncties te kunnen, zoals klimaatregeling en navigatie.

Safety first

Ook de rijhulp beantwoordt volledig aan de moderne vereisten, met noodremhulp, rijstrook- en dodehoekassistentie, een vermoeidheidsdetector, een adaptieve snelheidsregelaar met verkeersbordherkenning en een parkeerhulp. Voor moeilijker terrein biedt Peugeot dan weer het Advanced Grip Control aan, dat vijf verschillende rijmodussen bevat en een afdaalhulp voor hellingen. Zoals het een echte SUV betaamt!

Parijs

De benzinemotoren omvatten een 1.2 PureTech driecilinder van 130 pk (met manuele versnellingsbak of automaat, en een 1.6 THP-viercilinder van 165 pk met automaat. Dieselmotoren zijn er in de vorm van een 1.6 BlueHDi van 100 en 120 pk, en een 2.0 BlueHDi van 150 pk met manuele versnellingsbak, en van 180 pk met automaat. De Peugeot 3008 wordt officieel aan het grote publiek voorgesteld op het Salon van Parijs.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km