Volvo stapt uit het dieselverhaal

De huidige generatie dieselmotoren is de laatste die er onder de motorkap van een Volvo ligt. Dat verklaarde Volvo-topman Håkan Samuelsson aan de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung. In plaats daarvan wil Volvo zich concentreren op alternatieve energiebronnen.
  • Bervoets Wim
  • 17 mei 2017

In 2013 ruilden de Zweden hun karakteristieke vijfcilinder dieselmotor in voor een nieuwe generatie viercilinders. Volgens Volvo-chef Håkan Samuelsson zal die generatie nog verder worden ontwikkeld. Een nieuwe generatie dieselmotoren komt er volgens de Zweed echter niet. Wanneer dat zal zijn, wil Samuelsson nog niet kwijt. De Frankfurter Allgemeine Zeitung schat dat het tegen 2023 zover is.

Tweeledige toekomst

Samuelsson ziet de toekomst van de verbrandingsmotor tweeledig in. Een eerste fase loopt volgens hem tot 2020, wanneer de gemiddelde CO2-uitstoot van het gamma van een automerk nog maar 95 g/km mag bedragen. “Dieselmotoren zijn daarvoor nog onmisbaar”, aldus Samuelsson. Na 2020 zullen de reglementeringen zo streng worden dat de kosten volgens hem niet meer opwegen tegen de baten.

Tesla als voorbeeld

Volvo zal zich daarom toespitsen op milde hybrides, plug-inhybrides en 100% elektrische voertuigen. Met plug-ins hebben de Zweden al ervaring, zo bewijzen onder meer de V60 Plug-in Hybrid en de XC90 T8. Een volledig elektrische auto zou er tegen 2019 komen. Volvo wil daarbij een deeltje van de koek van Tesla: “Je moet het Tesla nageven dat ze een auto hebben waar mensen voor staan aan te schuiven. Dat moeten we bij Volvo ook kunnen”, besluit Samuelsson.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km