Aston Martin
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
Volgt ons land ook?
Wat is er meer iconisch dan een Volvo break? Toch verdwijnen in het Verenigd Koninkrijk de ‘estates’ en ‘saloons’ (breaks en berlines aan deze kant van het Kanaal) uit het aanbod van het Zweedse merk. Eerder deze zomer schrapte Volvo UK de S90 al uit zijn catalogus. Maar daar stopt de afslanking van het gamma niet. Zo kunnen Britse klanten ook de V60 en V90 breaks niet langer configureren op de website van Volvo in hun land. Britten die nog een Volvo break willen, zullen het moeten doen met de beschikbare stockvoertuigen, voor zolang die er nog zijn! Gelukkig is dat (nog) niet het geval op het Oude Continent.
Zoals de meeste autobouwers schakelt Volvo geleidelijk aan zijn productie over op 100 % elektrische modellen. In de Amerikaanse Volvo-fabriek in Charleston bijvoorbeeld, waar de S60 voor Europa gebouwd wordt, wordt de productielijn stilaan omgebouwd om elektrische SUV’s te gaan bouwen. En naast die omschakeling kopen Volvo-klanten ook gewoon geen breaks of berlines meer. Ze kiezen massaal voor SUV’s. Het bewijs: het best verkochte model van de Zweedse autobouwer tijdens de eerste helft van dit jaar was de XC60. Daarvan werden er meer aan de man gebracht dan alle breaks en berlines samen!
Trekt Volvo de stekker uit de productie van zijn conventionele modellen? Niets is minder zeker. Warren Davidson, die verantwoordelijk is voor de productplanning van het merk, vertelde onlangs nog aan onze collega’s bij de BBC: “Volvo is geen merk dat zijn erfgoed verloochent”. Hij voegde er nog aan toe: “SUV’s zijn bijzonder belangrijk voor ons, maar we willen niet alleen maar SUV’s”. Het Zweedse merk, dat vandaag gebruikmaakt van een moduleerbaar onderstel van Geely, zou in de toekomst immers makkelijk een 100% elektrisch break te ontwikkelen, of een elektrische berline. Er wordt trouwens gefluisterd dat een batterij-elektrische break in de komende maanden onthuld zou worden… Alles lijkt er dus op te wijzen dat Volvo verder zal gaan op de weg die het in 1953 insloeg met de lancering van de Duett.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!