Waarom de noodstop in de rijopleiding een goed idee is

Een correct uitgevoerde noodstop kan een aanrijding vermijden of de schade bij een aanrijding drastisch verminderen. Toch hebben vier op de vijf jongeren die net hun rijbewijs hebben gehaald nooit een noodstop geoefend tijdens de rijopleiding. Bijna twee op de drie jongeren schat de remafstand verkeerd in, zo leert onderzoek van Ford en VAB.
  • Bervoets Wim
  • 11 september 2017

Autoconstructeur Ford vroeg aan 463 deelnemers van zijn vervolmakingscursus Ford Driving Skills For Life, gericht op jongeren tussen 18 en 24 jaar die net hun rijbewijs hebben gehaald, naar hun ervaringen met een correct uitgevoerde noodstop.

Remafstand onderschat

82% van de deelnemers aan de Ford-rijopleiding had op voorhand nog nooit een noodstop geoefend. Toch kreeg 83% van de deelnemers op de openbare weg al eens te maken met een situatie waarin ze een noodstop moesten uitvoeren.

Ook mobiliteitsorganisatie VAB vroeg bijna 2.500 jongeren die leren rijden of net hun rijbewijs hebben gehaald naar hun ervaringen met een noodstop. 71% van hen onderschat de remafstand die nodig is bij een noodstop. Slechts 46% weet dat de remafstand toeneemt op nat wegdek.

Ford nam de proef op de som en liet 32 jongeren een noodstop uitvoeren. Slechts vijf jongeren slaagden erin om een realistische en correcte remafstand te behalen. Wie uitleg kreeg over het ABS-systeem en hoe het correct te gebruiken, deed bij een tweede poging beter maar haalde vaak de vooropgestelde afstand nog steeds niet.

Jongeren willen oefenen

97% van de deelnemers aan Ford Driving Skills For Life vindt de noodstop een essentieel onderdeel van de rijopleiding. VAB becijferde dat 91% van de jongeren een noodstop een belangrijk onderdeel van de rijopleiding vindt. Vandaag maakt een noodstop geen deel uit van de rijopleiding of het praktische rijexamen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km