Testen

Eindelijk de juiste grootte !

Het is een gekend refrein maar grote SUV’s worden werkelijk …. te groot. De reusachtige Q7 is in hetzelfde bedje ziek en lager in het gamma had het merk met de vier ringen de SUV-liefhebber niets te bieden. Gelukkig komt nu de Q5 met wat redelijkere afmetingen die toch dat “hedde mij gezien”-kantje behouden heeft.
  • Piette François
  • 27 maart 2009
  • Audi
Voor- en nadelen
  • Comfort van erg hoog niveau
  • Functioneel
  • Geluiddemping
  • Ideale versnellingsbak
  • Krachtige motor
  • Top-afwerking
  • Uitstekende wegligging
  • Ergerlijke elektronische handrem
  • Knopjes alom !
  • Lange en stevig geprijsde optielijst
  • Weinig overtuigende parameterafhankelijke stuurinrichting

Presentatie

De Q5 is geen Q7 die te warm gewassen werd. Het is een volledig op zich staand model dat op het platform van de nieuwe A4 gebouwd wordt. SUV-liefhebbers laten mastodonten als de Q7 wat links liggen en richten zich meer naar modellen met een maatje minder, die minder energie vreten en zich over het algemeen levendiger en plezieriger laten rijden. En dan spreken we nog niet over de milieuaspecten …

Motor
 

Motorisch kan je de Q5 van een 2.0 TDI tot een V6 3.0 TDI voorzien, maar onze testwagen was met de 2.0 TFSI van 211 pk uitgerust. Dezelfde motor die we binnenkort ook onder de kap van de nieuwe Golf GTI kunnen vinden. Tegenover een diesel kan deze motor een vergelijkbaar koppel voorleggen (350 Nm bij 1500 omw) maar hij biedt wel een hoger vermogen. Bovendien loopt het bruikbare toerentalgebied tot 6000 toeren waarbij de mechaniek een erg aangename sound laat horen. De uitlaat stoot een diepe en rauwe brom uit die meer aan een GTI als aan een SUV doet denken. Binnenin is het geluid eerder banaal maar ook erg discreet.
De combinatie van de motor met de nieuwe S-Tronic met 7 gangen en dubbele koppeling is erg geslaagd ! De bak schakelt vliegensvlug maar blijft in alle omstandigheden voorbeeldig zacht en de soepele en nerveuze motor laat eender welke rijstijl toe. Een pareltje ! Eigenlijk kan je deze motor met een diesel vergelijken maar dan eentje zonder geklepper waarmee je zonder problemen 2000 toeren hoger kan draaien …

Wegligging
 

De Q5 zou geen SUV zijn moest hij geen permanente vierwielaandrijving meekrijgen. Met de Quattro overbrenging zijn motriciteit en grip van het beste niveau. Maar ook de ophanging verdient alle lof. De Q5 voelt levendig en stabiel aan wat voor een erg veilig gevoel zorgt. Het is dan ook jammer dat de stuurinrichting zo kunstmatig aanvoelt. Onze testwagen was met de optionele Audi Drive Select uitgerust waarbij demping, stuurinrichting, respons van het gaspedaal en beheer van de versnellingsbak door verscheidene parameters beïnvloedt wordt. Wat de stuurinrichting betreft is er dus toch nog werk aan de winkel. Je kan tussen een comfort, auto of sportinstelling kiezen of zelfs je eigen keuze vastleggen maar uiteindelijk lijkt het ons meer een gadget als een vooruitgang te zijn. Buiten de persoonlijk instelling dan. Ik koos bvb voor de sportinstelling voor het stuur en de comfort voor het gaspedaal (te brutaal in sport). Bij de vervelende knopjes mag van ons ook de elektronische handrem gecatalogeerd worden. Het is de bedoeling dat die ons het leven wat makkelijker zou maken, maar wij hadden net het tegenovergestelde gevoel !

Comfort en praktische aspecten
 

Zonder de sportophanging biedt de Q5 een opmerkelijk rijcomfort. De filtering en het intomen van de koetswerkbewegingen zijn van het hoogste niveau. Binnenin overheersen ruimte en kwaliteit waarbij bvb de zetels uitstekend ondersteunen. Motorlawaai, rolgeluiden en windgeruis komen op geen enkel moment de rust verstoren terwijl dankzij de uitstekende ergonomie alles zowat in de hand valt en het infotainment-systeem de logica zelve is.
Maar de auto is ook functioneel. In een handomdraai worden de achterste zetels platgelegd waarbij je een perfect vlakke laadvloer bekomt. In optie kan die achterbank trouwens over een tiental centimeters verschoven worden. De bagageruimte is makkelijk te beladen en erg regelmatig van vorm terwijl in optie de klep een motorische bediening kan krijgen. Ach ja, de afwerking is typisch Audi … dus uitstekend !

Uitrusting en prijzen
 

Met 43.150 € is de Q5 niet de meest goedkope SUV maar de kwaliteit en zijn blazoen vergoelijken het tarief. Dieseladepten mogen voor 39.600 € de 2.0 TDI van 170 of 163 pk de hunne noemen. Daarbij moeten we wel opmerken dat de benzinemotoren in serie de schitterende S-Tronic meekrijgen. Vooraan en achteraan krijg je elleboogsteunen mee en ook regen- en lichtsensoren, radio CD met 8 luidsprekers en drie 12 Volt-aansluitingen horen tot de serie-uitrusting. Een arsenaal elektronische rijhulpen, de MMI-interface, een Hil Descent Control en een automatische airco completeren deze lijst. Dat andere lijstje, de optielijst, is naar goede gewoonte onnoemelijk lang… en stevig geprijsd.
Aan de pomp verlangt de Q5 10,5 liter per 100km. Wat erg redelijk is maar logischerwijze meer en vooral duurder is tegenover de dieselmotoren. Volgens Audi bedraagt de C02-uitstoot 197 gr/km.

Conclusie

Tegenover een mastodont als de Q7 lijkt een Q5 … menselijker te zijn. En maar goed ook ! Hij ziet er goed uit en rijdt tegelijkertijd efficiënt en comfortabel. Audi heeft met deze Q5 een goede keuze gemaakt want onder het “hedde mij gezien” aspect schuilt een praktische en uitstekend rijdende wagen.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Audi.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km