Testen

Het vrolijke alternatief

Klein merk onder de hoede van Toyota, stelde Daihatsu vooral stedelijke minicars voor. Maar er komen veranderingen. Deze constructeur heeft toch een zekere know-how wat betreft auto’s van minder dan 4m. Dus, indien Toyota er bovenop nog het onderstel leent van de Yaris...
  • Piette François
  • 27 december 2005
  • Daihatsu
Voor- en nadelen
  • Aanpasbaarheid
  • Leuk weggedrag
  • Prestaties
  • Ruimte binnenin
  • Automatische 4 versnellingsbak
  • Geluid van de motor
  • Stuurinrichting
De tweede generatie Sirion heeft verleidingskrachten. Toch denkt men niet onmiddellijk aan deze kleine dame indien men een stadswagen zoekt. Maar dit Japanse wagentje heeft niet alleen een toffe snuit als troef. Polyvalent Goed ontworpen en goed gebouwd, de kleine Daihatsu is vrijwillig met een 1.3 motor onder de kap. Deze benzineblok van 87 pk (64 kW) laat de Sirion toe zich in de stad te sluipen, zonder zich dan belachelijk te voelen buiten de bebouwde kom. Onze testwagen, een automaat, had liever een krachtigere bak gewenst. En minder luidruchtig. Goed ! Prestaties De 0 tot 100 km/u wordt opgeslorpt in minder dan 13 seconden met de automaat, en in 11,3 s met de manuele doos. De topsnelheid wordt geplaatst op 170 km/h. De automatische 4-versnellingsdoos verpest een beetje het aantrekkelijke profiel van de manuele 5-bak. Uiteindelijk draait het gemengd verbruik rond 6 liters voor 100 km. We hebben erger gekend. Doeltreffend Dit kleintje stelt ons een geruststellend chassis voor met een doeltreffend weggedrag. Maar men moet het goed voor ogen houden dat de Sirion een wagen is voor een verstandige rijhouding. In ieder geval, indien men ze iets te ver duwt, laat ze wel horen dat een dergelijke oefening haar niet echt aanstaat. Ze is dus giftig indien het te vlug gaat. Half stipt Al vertoont het voorstel scherpzinnigheid, het servostuur is niet stipt genoeg. De elektrische bijstand is te licht. Dit is goed wanneer men in stad rijdt, en zeker samen met de draaicirkel en de zichtbaarheid. Men bevestigt dus degelijk dat Daihatsu know-how heeft voor het bouwen van kleine stadswagens. Helaas is het servostuur te vaag op kronkelige staatsbanen. Jammer... Magisch Maar het meest indrukwekkend in deze wagen is de ruimte. De wielbasis vertoont het namelijk met een lengte van 2,43 m. Al ziet ze er buiten echt kleintjes uit, binnenin is er gemakkelijk plaats voor 4 volwassenen. Ze heeft nochtans drie hoofdsteunen achteraan, want het is in werkelijkheid een 5-zit. Aanpasbaar Andere praktische troef : de aanpasbaarheid. De truc die Daihatsu voor het comfort aanraadt is het gebruik van de achterbank. Deze kan, om er zich echt goed in te voelen, in twee ongelijke delen verdeeld worden. Dit laat ook een zekere modulatie toe met de mogelijkheid om de achterbank neer te klappen om zo tot een platte laadvloer te komen, met een bagagevolume van 225 tot 630 liters : niet mis voor een auto van, laten we ons herhalen, van 3,60 m ! Sterk Opbergruimtes zijn er hier niet in tekort. Met een moderne binnenruimte, genieten we hiervan, maar werd wel met veel plastiek bewerkt. Om ons toch maar te troosten, zal men zeggen dat dit te wijten in aan het doel om de wagen te versterken. We merken op dat de toerenteller gebonden is aan de in de hoogte regelbare bestuurskolom... die bewegen dus samen. Duur ? Het home-designcenter is er dus in geslaagd om de Japanse minicars in de vorm van doosjes om te bouwen. Hier vinden we dus een vrolijke Sirion. De esthetische kant zal dus verleiden en kan dus bij ons lukken met een volledige uitrusting, maar met de ongeveer dezelfde prijs als het algemene segment. Het losgeld van een goed ontwikkeld produkt? In ieder geval, brengt Daihatsu ook de 5 jaren waarborg op de markt, wat een goed verkoopsargument kan worden. © Olivier Duquesne

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Source ©: Daihatsu.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km