Testen

Hart van een atleet

Voor het temperament van een atleet heb je niet noodzakelijk een groot hart nodig. Tenminste, dat proberen Ford en Volkswagen te bewijzen met de Fiesta Ecoboost en de Polo BlueGT. Zijn dit echt ecologische sportievelingen?

  • Piette François
  • 01 mei 2013
  • Ford
Ford Fiesta
  • Co2-uitstoot
  • Verhouding prestaties/verbruik
  • Aangenaam rijcomfort
  • Afwerking
  • Te lange versnellingsbakverhoudingen
  • Slechts 5 versnellingen
Volkswagen Polo
  • Doeltreffende sportophanging
  • Afwerking
  • Hogere prijs
  • Daadwerkelijk nut van tweecilindermodus?

Wie graag de grootste heeft – we hebben het over de motor natuurlijk – is aan het verkeerde adres. Hier gaat het precies om het omgekeerde. Streven naar  de grootste cilinderinhoud is helemaal achterhaald. Vandaag is de downsizing koning en gaat de constructeur die de kleinste cilinderinhoud koppelt aan rijcomfort met de lauwerkrans aan de haal. In dit spelletje lijkt Ford een voorsprong te hebben dankzij zijn 1.0 Ecoboost. Hij is beschikbaar met 100 of 125 pk en profileert zich als een mechanisch pareltje: een uitlaatcollector geïntegreerd in het blok om de temperatuur van de gassen te verminderen, een distributieriem in oliebad (zonder vervanging), dubbele variabele kleppentiming, rechtstreekse benzine-inspuiting, een oliepomp met variabele cilinderinhoud, een ‘intelligent’ koelcircuit, een motorvliegwiel dat de typische trillingen van de driecilinder compenseert, … Gezien de dapperheid van dit blok in de grote Focus verheugden we ons om te zien wat dit geeft in de kleinere Fiesta.

Twee of vier cilinders

Volkswagen is de pionier van kleine, opgevoerde benzineblokken met de revolutionaire 1.4 TSI met dubbele drukvoeding. Maar daar blijft het niet bij. Hij ruilt het duo compressor en turbo voor een unieke turbo met lage inertie  in de versie met 140 pk. Dit blok mag rekenen op een andere interessante innovatie: automatische cilinderuitschakeling. De technologie is op zich niet nieuw, maar wordt over het algemeen toegepast op motoren met zeker acht cilinders. Hier stelt de 1.4 TSI ACT (Active Cylinder Management) zich, naargelang de omstandigheden, tevreden met twee cilinders voor de aandrijving.
 
Dure technologie

Keerzijde van de medaille in beide gevallen: de technologieën verzwaren de eindafrekening. Met de revolutionaire 1.0 Ecoboost met 125 pk verwisselt de Fiesta van eigenaar voor 17.450 euro of 18.800 euro als je kiest voor de Sport-afwerking met mooier uiterlijk. Maar vooral de 1.4 TSI ACT van de Polo laat zich stevig betalen: 21.240 euro met manuele zesversnellingsbak of 22.570 euro met de DSG7. Om de bittere pil te vergulden, levert Volkswagen deze versie alleen in de BlueGT-topafwerking. De koetswerkkit, de 17-duimsvelgen, het specifieke interieur en de rijkere standaarduitrusting rechtvaardigen de prijs. Qua afwerking en presentatie neemt de Polo BlueGT duidelijk het voortouw tegenover de Fiesta Ecoboost.

In de stad

Het ronde Ecoboost-blok blijft constant onder 2.000 tr/min, terwijl de auto verbazingwekkend goed rijdt. Het maximumkoppel van 170 Nm kan tijdelijk verhoogd worden tot 200 Nm dankzij een overboost tussen 1.400 en 4.500 tr/min. Zelfs al heeft de 1.4 TSI een cilinder meer om extra koppel te leveren (250 Nm tussen 1.500 tr/min en 3.500 tr/min), blijkt het verschil in de praktijk niet significant. Aan de pomp is de 1.4 TSI echter iets dorstiger dan de Ecoboost. Ook al worden twee  cilinders in de stad geregeld uitgeschakeld, dat gebeurt pas wanneer je het gaspedaal streelt. Het is moeilijk om lang een constante snelheid aan te houden met twee cilinders, behalve op een licht vals plat. Je mag gerust zijn: alleen door de aanduiding op het dashboard merk je dat de Polo slechts op twee cilinders rijdt, zo weinig merkt de bestuurder ervan.

Sportief?

Zijn ecologische of ‘blauwe’ kant laten zien, is mooi. Maar om hun naam waard te zijn, moeten onze twee concurrenten ook getuigen van een ‘boost’ of ‘GT-karakter’. Het eerste goede nieuws: de twee motoren hebben een groot bereik. Jammer is echter dat de transmissie van de Fiesta (maar vijf versnellingen) zo lang gespreid is. Hoog in de derde versnelling haalt hij 160 km/u tegenover amper 110 km/u voor de Polo BlueGT DSG. Qua prestaties wint de Polo BlueGT het pleit (0 tot 100 km/u in 7,9 seconden tegenover 9,4 seconden voor de Fiesta Ecoboost). Toch wat de motor betreft. Want inzake het chassis blijft de Fiesta de koning van het segment met een onberispelijke schokdemping, snedige voortrein en communicatieve besturing. Dankzij de sportophanging (-1,5 cm) van het BlueGT-pack weet de Polo zich goed te verdedigen. De sportophanging houdt het koetswerk beter onder controle, vooral de vooras gaat minder ‘drijven’ dan bij de klassieke Polo. Het stuur blijft echter te sterk bekrachtigd voor voldoende feedback.

Conclusie

Hoewel je vrede moet nemen met minder sportieve prestaties en een afwerking die achterloopt op die van de Polo BlueGT, pleit de verhouding tussen de prijs en de prestaties in het voordeel van de Fiesta Ecoboost. En dan spreken we nog niet over zijn aangename rijeigenschappen die nog altijd aan de top staan.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km