Testen

Getest: Audi R8 V10 Performance, het einde van een tijdperk

Probeer het in deze tijden maar eens verkocht te krijgen: een supercar met atmosferische motor centraal achterin. Audi doet het nog steeds, met de geüpdatete R8. Maar dat is wellicht de laatste keer…

  • Bervoets Wim
  • 04 januari 2019
  • Audi
4,1
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerkingskwaliteit
  • Dagelijks bruikbaar
  • Geweldige motor
  • Indrukwekkend motorgeluid
  • Verrassend rijgemak
  • Ergonomie
  • Iets hogere prijzen
  • Kleine koffer
  • Merkimago in dit segment
  • Niet radicaal genoeg?

Getest: Audi R8 V10 Performance, het einde van een tijdperk

Want met de R8 speelt Audi nog steeds mee in het supercarsegment, tegen ronkende namen als Lamborghini, Ferrari en McLaren. Bij die concurrenten doet de turbo langzaam maar zeker zijn intrede, en bij de nog radicalere hypercars wordt zelfs al volop met hybride aandrijflijnen gewerkt. We mogen er dus van uitgaan dat de volgende generatie van deze Audi R8 het niet langer atmosferisch doet. Gelukkig voor de liefhebbers doet deze gefacelifte R8 dat nog wel.

Getest: Audi R8 V10 Performance, het einde van een tijdperk

De tekentafel

Een gefacelifte Audi R8 herken je trouwens meteen. Het ‘Singleframe’-radiatorrooster werd een stuk scherper getekend, en doet het voortaan zonder chromen biesje. De voorbumper werd bijgevijld en krijgt een bredere splitter, en net boven het radiatorrooster verschijnen drie sleuven. Die heeft de nieuwe Audi A1 Sportback trouwens ook, waardoor dit wellicht een nieuw kenmerk wordt van de Audi-designafdeling.

Achteraan wordt de luchtinlaat voor het motorcompartiment breder doorgetrokken, en is de diffusor prominenter aanwezig. De ovalen uitlaten hebben een chromen afwerking op de R8 V10 Quattro en een glanzend zwarte afwerking op de R8 V10 Peformance. Twee nieuwe koetswerkkkleuren en drie afwerkingen voor de details aan de buitenkant (glanzend zwart, mat titanium of carbon) maken het rijtje compleet.

Getest: Audi R8 V10 Performance, het einde van een tijdperk
Getest: Audi R8 V10 Performance, het einde van een tijdperk

Binnenin blijft alles eigenlijk bij het oude. Maar dat is zeker niet slecht: in het interieur van de R8 weet je niet waar eerst te kijken. Het digitale instrumentenpaneel, dat tegelijk alles van infotainment bevat? Het afgeplatte sportstuur, met de extra knoppen voor de rijmodi en de glanzend rode startknop? Of de minimalistische middenconsole, met de geweldig getekende bediening voor de klimaatregeling. De keerzijde blijft de ergonomie: je hebt even tijd nodig voor je vlot alle knoppen en menu’s weet staan.

Getest: Audi R8 V10 Performance, het einde van een tijdperk

De testbank

Maar die glanzend rode startknop, daar gaat het natuurlijk vooral om. Die vuurt nog steeds een atmosferische V10 aan, die 5,2 liter groot is. Het motorblok krijgt een partikelfilter en een licht gewijzigde sturing, waardoor het vermogen toeneemt. De ‘gewone’ versie, die voortaan R8 V10 Quattro heet, produceert nu 570 pk en 560 Nm. De ‘Plus’ heet nu R8 V10 Performance ,en is goed voor 620 pk en 580 Nm.

Het zijn de sleutels van die laatste die we in handen krijgen tijdens onze kennismaking op het circuit van Ascari, in Zuid-Spanje, dat er bijzonder nat bijligt. Geen ideale omstandigheden om de acceleratietijd naar 100 km/u in 3,1 seconden of de topsnelheid van 331 km/u te proberen – daar is het circuit trouwens te kort voor – maar wel een mooie gelegenheid om de Quattro-vierwielaandrijving te monsteren. Die geeft steeds de voorkeur aan de achterwielen, maar laat de voorwielen bijspringen wanneer dat nodig is.

Getest: Audi R8 V10 Performance, het einde van een tijdperk

En dat is wel eens nodig in het natte weer, want de R8 is nog steeds een gewichtig baasje, ondanks een optionele stabilisatorstang uit plastic dat met koolstofvezel werd versterkt tussen de voorwielen (een besparing van 2 kilogram) en remmen uit koolstofvezel (scheelt 11 kilogram) die standaard zijn op de Performance. Ook de architectuur met middenmotor vraagt wat gewenning. Maar gelukkig voorziet Audi in het Drive Select-systeem voldoende rijmodi en tolerantieniveaus voor het ESP. De ‘Performance’-rijmodus geeft je zelfs nog opties voor droog en nat wegdek, en voor sneeuw.

Dat neemt niet weg dat de Audi R8 nog steeds een verduiveld efficiënte stuurder is, die scherp en nauwkeurig instuurt, en die veel vertrouwen geeft doordat hij kleiner aanvoelt dan hij lijkt. Audi biedt zelfs optioneel Dynamic Steering aan, dat nog sneller moet reageren. Op circuit – en zeker op nat wegdek – leek ons de meerwaarde daarvan echter beperkt. Geweldig blijven nog steeds de ogenblikkelijke respons en het aanzwellende crescendo van de atmosferische V10 achter je, wanneer die het helemaal bovenin de toeren uitschreeuwt, de S tronic-zevenbak met dubbele koppeling bliksemsnel schakelt en de motor zijn longen opnieuw openzet.

Getest: Audi R8 V10 Performance, het einde van een tijdperk
Getest: Audi R8 V10 Performance, het einde van een tijdperk

De gadgets

Aan het einde van de rit blijft de Audi R8 V10 Performance een dagelijks bruikbare auto, met navigatie, Bluetooth, uitgebreide smartphone-integratie met wifi-hotspot, enzovoort. De Performance krijgt standaard zelfs een Bang & Olufsen-geluidsinstallatie met 13 speakers. Maar als je het ons vraagt, zet je die gewoon uit en luister je naar de muziek van de V10 achter je…

Getest: Audi R8 V10 Performance, het einde van een tijdperk

De rekening

Keerzijde van de medaille bij deze facelift is dat je voor het toegenomen vermogen ook een hogere prijs betaalt. De R8 V10 met 570 pk kost je in zijn gesloten versie € 168.500, terwijl je voor de Spyder € 182.500 neerlegt. De 620 pk sterke Performance betaal je dan weer € 202.500 als Coupé, en € 216.500 als Spyder. Daarmee sluit de R8 mooi aan bij concurrenten als de Lamborghini Huracán en McLaren 570 S, maar blijft de vraag in hoeverre het merkimago meespeelt in dit exclusieve segment.

Getest: Audi R8 V10 Performance, het einde van een tijdperk

Het verdict

De Audi R8 is altijd een veelzijdige supercar geweest, en daar verandert deze facelift gelukkig niks aan. Zijn sterke punten blijven zijn dagelijkse bruikbaarheid en zijn fabelachtig klinkende atmosferische V10. Al zou dat wel eens een van de laatste keren kunnen zijn dat we zoiets kunnen schrijven…

Getest: Audi R8 V10 Performance, het einde van een tijdperk

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km