Testen

Mobiliteit heruitgevonden

Met de Twizy verlaat Renault de wereld van de traditionele auto's en begeeft het zich op onbekend terrein. De Twizy is een 100 procent elektrische vierwieler die het midden houdt tussen een stadswagen en een scooter, een blik op de stedelijke mobiliteit van morgen. Hoewel hij ontsproten lijkt uit de verbeelding van een gekke ingenieur, rijdt de Twizy vanaf volgend jaar over onze wegen. We konden al even het stuur grijpen van een prototype.
  • Piette François
  • 24 april 2011
  • Renault
Voor- en nadelen
  • Geen directe uitstoot
  • Ideaal voor in de stad
  • Nieuw en avant-gardistisch concept
  • Rijplezier
  • Niet zo veelzijdig
  • Te groot om files te ontwijken
  • Zeer spartaans

Revolutionair

Eén ding is zeker: met deze auto rijd je niet onopgemerkt voorbij. Hij werd ontworpen om in de eerste plaats functioneel te zijn, maar dat stond een zekere speelsheid niet in de weg. De Twizy lijkt op geen enkel ander rijdend voorwerp en is iets helemaals nieuws, ongezien in de wereld van de mobiliteit. We feliciteren Renault dat het deze gewaagde stap durft te zetten.

Afmetingen

Naast de Twizy krijgt om het even welke Twingo de allures van een oplegger. De Twizy is 2,33 meter lang, 1,19 meter breed en 1,46 meter hoog. Je kunt hem dwars parkeren en kwiek door het stedelijke doolhof loodsen, maar om tussen de files door te rijden, is hij een fractie te breed.

Met of zonder rijbewijs

Om de klantengroep zo groot mogelijk te maken, waagt Renault zich in de duistere wereld van de auto's zonder rijbewijs. De gewone Twizy haalt een topsnelheid van 80 km/u, maar er bestaat ook een versie die begrensd is op 45 km/u (de begrenzer laat niet toe om de snelheid achteraf nog te verhogen). Deze variant richt zich tot eigenaars van een rijbewijs A (motorfiets). Je kunt er dus mee rijden vanaf een leeftijd van zestien jaar. Het vermogen van de elektromotor daalt van 20 naar 9 pk.

Opvallen voor minder dan 7.000 euro

Vergeet de Ferrari's en Porsches die toch veel te duur zijn voor gewone stervelingen. In de categorie m'as-tu vu? klimt de Twizy naar de bovenste trap van het podium. En het goede nieuws is dat hij maar 6.990 euro kost (versie 45 met km/u), een prijs inclusief belastingen die overal in Europa hetzelfde is. Voor de Twizy 80 km/u betaal je ongeveer 8.000 euro. Zelfs full option blijft de prijs in de buurt van 10.000 euro. Wel moet je elke maand 45 euro huur betalen voor de batterij (inclusief btw). In België geeft de federale overheid een premie van 30 procent op elektrische wagens. Die krijg je niet op de factuur maar kun je aftrekken van de belastingen.

Technisch

Een buizenchassis ontwikkeld door Renault Sport, lithium-ionbatterijen onder de bestuurderszetel voor een beter zwaartepunt, een elektromotor achterin, achterwielaandrijving, een stuur zonder bekrachtiging: het zouden de kenmerken van een racewagen kunnen zijn. Minder spectaculair: een elektromotor met 9 of 20 pk en 13-duimsbanden met een breedte van 125 mm vooraan en 145 mm achteraan. De Twizy is een minimale auto met maximaal rijplezier.

100 km na 3,5 uur

Om een lege batterij op te laden, moet je rekenen op een laadtijd van 3 uur en 30 minuten op een stopcontact thuis. Afhankelijk van jouw rijstijl haalt de Twizy een autonomie van 55 tot 115 km. Dat is eerder pover. Het is een spartaanse auto, zoals we al zeiden. Het instrumentenbord toont de snelheid, de autonomie, de laadstatus van de batterij en het huidige energieverbruik. Om de autonomie op te voeren, moet je zoveel mogelijk profiteren van de bewegingsenergie die gerecupereerd wordt en de batterij herlaadt. Los dus het gaspedaal zodra je kunt.

Deuren als optie

Vergeet wat je weet over traditionele auto's. Qua comfort sluit de Twizy meer aan bij een moto: geen verwarming, geen klimaatregeling, geen chique materialen, geen onbegrijpelijke gadgets: het is allemaal basic. Het gaat zelfs zo ver dat op de optielijst een deken (om je warm te houden bij koud weer, zoals op een scooter), een Parrot-systeem voor een Bluetooth-verbinding en ... deuren prijken. In de basisversie word je alleen de door de voorruit en de dakkoepel beschermd tegen weer en wind. Voor 'vochtige' landen zoals het onze, zijn de optionele deuren aangewezen. Ze bedekken maar de helft van de oppervlakte (er is geen sprake van zijruiten) en bewaren dus het gevoel van vrijheid dat je ervaart binnenin de Twizy. De projectmanager vertelde ons dat er ook panelen beschikbaar zullen zijn om het interieur te beschermen, zodat je 's ochtends niet in een vijver terechtkomt na een regenachtige nacht.

Op de weg

We gaan niet rond de pot draaien: de eerste rondjes met de Twizy deden ons glimlachen voor de rest van de dag. Wat een plezier! Het onderstel, ontwikkeld door Renault Sport, is bijzonder stabiel en tegelijk levendig en precies. Het niet-bekrachtigde stuur draagt hier nog toe bij door de informatie die het stuur doorgeeft te versterken. Ronduit schitterend, we zouden bijna smeken om een RS-versie.

Zonder ABS moet je de remmen goed doseren om te voorkomen dat ze blokkeren, maar de Twizy remt hard genoeg. Gezien het dynamische onderstel betreuren we de slome elektromotor boven 50 km/u. Die werkt nonchalant en met het gehuil van een haardroger.

Een aantal punten kan Renault nog verbeteren op het defintieve model, zoals het beheer van het gaspedaal bij manoeuvres, trillingen van de motor bij lage snelheden en de rijpositie. Het comfort kunnen we na een test met enkele prototypes op een circuit moeilijk beoordelen, maar de rijpositie wordt belemmerd door de vaste zetel die alleen in de lengte verschuift. In het instrumentenbord kun je 8 liter bagage opbergen, achter de achterzetel nog eens 31 liter. Draai je de achterzetel om, dan valt de plaats voor de lifter weg maar ontstaat 55 liter bagageruimte. Slim gezien.

En de turbulenties van de wind? Die blijven bijna helemaal achterwege. Onze prototypes hadden geen deuren en we moeten toegeven dat we die niet gemist hebben. De windgeleiders leveren voortreffelijk werk. Met de mooie lucht, de wind in de haren en een gevoel van absolute vrijheid was het bijzonder aangenaam om in de Twizy te rijden.

Wat de veiligheid betreft, laat Renault niets aan het toeval over. De bestuurder zit vast met een vierpuntsgordel (zodat je zeker niet uit de auto geslingerd wordt) en de passagier krijgt een driepuntsgordel. Kreukelzones beschermen de inzittenden bij een aanrijding.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Renault.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km