Testen

Propere avonturier

In het Seat-gamma vervult de gewone Altea de rol van Miss Doubtfire, terwijl de Freetrack lonkt naar Indiana Jones. De kunststof onderdelen en het verhoogde onderstel maken van een gezinswagen nog geen echte terreinwagen, maar ze geven de Freetrack tenminste een eigen gezicht. Giet er nog een eco-sausje over en het geheel wordt nog aantrekkelijker.
  • Piette François
  • 09 augustus 2010
  • Seat
Voor- en nadelen
  • Ergonomie
  • Leuk weggedrag
  • Ruimte binnenin
  • Stille en zuinige motor
  • Uitstekende zetels
  • Verhouding prijs/prestaties/uitrusting
  • Iets te stugge vering
  • Kwaliteit kunststof
  • Kwaliteit van kunststof

Details maken het verschil

Een echte rivaal kent de Altea niet. Hij verschilt van de traditionele berlines door zijn hoogte en onderscheidt zich van andere monovolumes door zijn rijgedrag. Het bredere koetswerk dat bovendien 4 cm hoger op zijn poten staat geven de Freetrack nog een extra portie glamour. Hij is de eerste en tot nu toe ook de enige Spaanse terreinwagen, in afwachting van de eventuele komst van de Tribu, een SUV op basis van de Yeti. ‘Terreinwagen’ neem je beter met een korrel zout, gezien de kleine 1.6 TDI en voorwielaandrijving. Het is eerder een auto voor alle soorten wegen.

Exit 1.9 TDI

De vertrouwde 1.9 TDI was een goede reisgenoot. Hij was betrouwbaar en deed zijn werk naar behoren, maar stond bekend om zijn rumoerige karakter. We hielden er wel van, maar zijn injectie met pompinjectoren voldeed niet meer aan de nieuwste emissienormen. Daarom moest hij plaatsruimen voor de 1.6 TDI met precies hetzelfde vermogen, namelijk 105 pk.

Toch heeft de 1.6 TDI een heel ander karakter. De plotse duw in de rug bij 2.000 tr/min maakte plaats voor een vlakkere koppelkromme, terwijl de motor ook veel discreter is. Sportieve zielen blijven een beetje op hun honger zitten, maar de goede huisvader haalt er zijn voordeel uit. Het koppel bedraagt overigens 250 Nm bij 1.500 tr/min.

Ecomotive of niet?

Seat biedt de 1.6 TDI aan in een klassieke versie of als Ecomotive. Die laatste krijgt onder meer een start-stopsysteem, waardoor het verbruik en de uitstoot dalen. Kostprijs: 700 euro.
De CO2-uitstoot daalt met amper 5 g/km (van 129 naar 124 g/km), niet genoeg om aanspraak te maken op de overheidskorting op de aankoopprijs. We denken dan ook dat veel klanten deze optie aan zich zullen laten voorbijgaan en voor de standaardversie zullen kiezen. Of hoe de portefeuille het meestal haalt van de ecologie.

Prettig

Met een gewicht van 1,5 ton en een lang gespreide vijfbak lijkt de 1.6 TDI wat nipt. Toch mort hij niet en zijn de prestaties allesbehalve matig: hij spurt in 12,6 seconden van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid bedraagt 177 km/u.

Om vlot te hernemen op de autosnelweg, moet je veelvuldig schakelen. We hadden dan ook liever een versnellingsbak met zes verhoudingen gezien om de capaciteiten van de motor beter te benutten. Maar met de vijfbak sla je ook geen slecht figuur.
Wat het verbruik betreft, scoort de Freetrack 1.6 TDI uitstekend. Ons gemiddelde bedroeg 6,5 l/100 km, wat een uitstekende autonomie garandeert.

Scherpe voortrein

Bij Seat is sportiviteit meer dan een inspiratieloze marketingterm. De modellen van het merk moeten plezierig rijden, ook de Freetrack werd vanuit die optiek ontworpen. Zo bieden de zetels een goede zijdelingse steun en is de rijpositie perfect. De ergonomie zit helemaal juist en de toerenteller staat centraal voor de bestuurder opgesteld, net als bij Porsche.

En dan is er nog die messcherpe en strak sturende voortrein. Op kleine wegen stuurt de Freetrack levendig en precies. Zelfs met de 1.6 TDI in het vooronder biedt hij heel wat rijplezier, het bewijs dat je daarvoor geen waanzinnig vermogen nodig hebt.

Gezinswagen

Binnenin is er ruim plaats voor vier inzittenden. Komt er nog een vijfde bij, dan wordt het wat krap. De kofferruimte is groot en praktisch, maar de achterklep is zwaar om te bedienen.
We waarderen de stilte van de motor, maar rolgeluiden worden niet helemaal weggewerkt en de ophanging is iets te droog. Dat is nu eenmaal de prijs die je betaalt voor een goed en amusant rijgedrag.

Wat de Altea Freetrack echt gedateerd maakt, is de boordplank. De presentatie oogt verre van hightech, terwijl de kwaliteit van de kunststof onderdelen niet het niveau van de concurrentie haalt.

Prijs

Voor 22.190 euro is de Altea Freetrack 1.6 TDI een koopje. Zeker als je de uitrustingsfiche even onder ogen neemt: in de hoogte regelbare zetels vooraan, elektronische airco, snelheidsregelaar, verchroomde dakrails, 17-duims lichtmetalen velgen, enzovoort.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Seat.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km